PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prostředí
Současné pojetí výchovy
tradičně: jednosměrné působení dospělých na dětio záměrná
o cílevědomá
o směřující k určitému cíli
o systematická
ostatní vlivy prostředí nezáměrné, nesoustavné, bez cíle a metod
výchova je vzájemná interakce vychovávajících a vychovávaných (pedagogická
interakce)
výchova je komunikace (pedagogická)
Výchova směřuje od vychovávání k sebevýchově (autoregulaci)
Vzdělání
prostřednictvím vzdělávacích procesů osvojené dovednosti, postoje, hodnoty,
normy
dnes - koncept celoživotního vzdělávání (formální neformální informální)
22
Sociální učení
adaptace jedince na prostředí na základě využití získané zkušenosti (nabývání
nových znalostí a způsobů reagování)
učení se ze společnosti
znamená změnu, ke které dochází v důsledku mnohých aktivit v organismu a
osobnosti
Socializace
Celoživotní proces začleňování se do společnosti
Je proces přejímání hodnot, norem, zvyků a způsobů uvažování a řešení
Je to vrůstání do společnosti. Zespolečenštění. Zařazování se. Včleňování
Proces, který umožňuje lidskou existenci díky přenosu kultury mezi generacemi
Fylogenetický aspekt socializace- formování druhových vlastností lidstva
(zmoudření, vliv práce, lidské řeči a lidského vědomí)
Ontogenetický aspekt- formování konkrétní osobnosti
23
5. Socializace a výchova, koncepce zdravé osobnosti, sociální učení, norma a normalita,
výsledky socializace, individuální systém rolí, konflikty rolí, poruchy socializace- jejich
příčiny, projevy a následky, poruchy chování u dětí mladšího školního věku, životní
obtíže a krize u dětí a dospívajících
Socializace a výchova