Kompletni-material-ke-zvladnuti-zkousky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Senát:
Senát (81 senátorů)
funguje jako brzda PS - suspenzívní veto (v některých případech je závazné – volební zákon, zákon o jednacím řádu Senátu, zákon o zásadách jednání a styku obou komor parlamentu
může přijímat zákonná opatření – rozhodnutí se silou zákona netýkající se Ústavy, státního rozpočtu, volebního zákona) a to pouze v případě, že byla PS rozpuštěna, tato opatření platí až do zvolení nové PS a pozbývají platnosti, pokud je tato sněmovna na své první schůzi neschválí, umožněno tím, že Senát není rozpustitelný
Senát není rozpustitelný - každé dva roky se obměňuje jedna třetina komory
Vláda
předsedu vlády jmenuje prezident, na jeho návrh jmenuje (odvolává) ostatní ministry
vláda je odpovědná Poslanecké sněmovně
po svém jmenování musí získat do třiceti dnů důvěru
nedůvěru vládě může PS vyslovit kdykoliv ve volebním období
vláda má právo vyjádřit se ke každému návrhu zákona
Prezident
je volen Parlamentem
není odpovědný parlamentu (může být pouze obžalován Senátem za velezradu)
suverénní pravomoci - např. jmenování předsedy a členů vlády, přijímá demisi vlády, svolává zasedání PS, za určitých podmínek rozpouští PS, suspenzívní veto (má i Senát)
pravomoci s kontrasignační odpovědností vlády - zastupuje stát navenek, sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy, vyhlašuje volby do PS a Senátu, pověřovat a odvolávat velvyslance, vrchní velení ozbrojeným silám
Soudní moc
čtyřstupňová soustava soudů
soudy jsou nezávislé
soudci jsou jmenováni prezidentem bez časového omezení
Ústavní soud - 15 soudců, jmenováni na 10 let - dohlížejí na dodržování právního řádu, rozhodují o rozpuštění politických stran,ochrana ústavnosti
Legislativní proces
zákonodárnou iniciativu má poslanec PS, skupina poslanců PS, Senát, vláda, zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku
návrh musí být podán písemně, obsahovat přesné znění toho, na čem se má sněmovna usnést a jeho součástí musí být důvodová zpráva (zdůvodňuje a vysvětluje principy nové právní úpravy) - předává se předsedovi PS, ten jej postoupí organizačnímu výboru, poslancům a klubům
k návrhu se vyjádří vláda (pokud není navrhovatelem) - organizační výbor navrhne zařazení návrhu do pořadu schůze
první čtení - uvedeno navrhovatelem, poté vystoupí zpravodaj, o návrhu se koná obecná rozprava, sněmovnou může být vrácen navrhovateli k dopracování nebo může být zamítnut nebo přikázán k projednání výboru
druhé čtení - uvedeno navrhovatelem, pak vystoupí zpravodajové výborů, následuje obecná rozprava, pokud ho sněmovna nevrátí výborům k novému projednání anebo jej nezamítne, následuje podrobná rozprava, v níž poslanci mohou předkládat pozměňovací návrhy
třetí čtení - následuje obecná rozprava (pouze oprava gramatických či technických chyb)
je-li návrh schválen, postoupí jej předseda Senátu, pokud se k němu Senát do 30 dnů nevyjádří, usnese se jím nezabývat anebo jej schválit, je návrh zákona přijat, pokud Senát návrh zamítne anebo k němu schválí pozměňovací návrhy, vrací se do Poslanecké sněmovny, zamítnutý návrh může sněmovna přijmout nadpoloviční většinou všech poslanců
posléze podstoupí prezidentu republiky, ten již má pouze právo suspensivního veta