Kompletni-material-ke-zvladnuti-zkousky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pravomoci prezidenta s kontrasignací
podepisování dekretů přijatých ve vládě: jmenování a nařízení
vyhlašování přijatých zákonů (možnost obrátit se k Ústavní radě)
vedení vojenské a zahraniční politiky
garance nezávislosti soudů
Problém tzv. rezervované pravomoci (domaine réservé): Alžírsko, Afrika, obrana, nukleární zbraně…
Výkonná moc – vláda
premiér jmenován prezidentem, teoreticky ho nelze odvolat, ale prakticky může být prezidentem „vyhoštěn“
premiér organizuje a řídí vládu, vybírá její členy (spíše premiérský model)
vláda odpovědná Národnímu shromáždění
rozsáhlé pravomoci v legislativním procesu (gilotina)
zasedá jako „ministerská rada“ (předsedá prezident) nebo jako „kabinentní rada“ (předsedá premiér)
Zákonodárná moc – parlament
Národní shromáždění (577, 5 let)
Senát (321, volen nepřímo v departementech a zámořských územích)
nevyvážený bikameralismus
taxativně stanovená působnost zákona
posílení exekutivy v zákonodárném procesu („gilotina“)
vláda odpovědná Národnímu shromáždění
Soudní moc
dualismus soudní moci: soudní řád (Kasační soud) a správní řád (Státní rada)
„zákonocentrismus“ (légicentrisme): zákon je projevem obecné vůle národa
postupné přerůstání k ústavněprávnímu státu
Ústavní rada
9 členů na 9 let, jmenováni po třetinách, 3 jmenuje prezident, 3 předseda Senátu, 3 předseda NS
kontrola zákona před podpisem, u organických automatická, u běžných na základě stížnosti (střežit dodržování ústavy parlamentem)
konec 60.let – vznik „bloku ústavnosti“ (rozšíření na principy a interpretace přijaté vládou)
1971 – zrušení zákona o sdružování (kontrola souladu zákonů s ústavou a lidskými právy)
Poloprezidentský systém – shrnutí
„První fáze“: prezident a premiér ze stejné politické strany – převaha prezidenta
„Druhá fáze“: prezident a premiér z rozdílných politických stran: soužití („cohabitation“) - obvykle na konci prezidentských období: osobní dohoda, rezervovaná pravomoc
relativní pružnost systému (Sartori), na druhé straně problém střídání obou fází. Příklad selhání : Německo 1932-1933
Dělba moci v ČR
II - IV hlava Ústavy ČR
Zákonodárná moc – Parlament
Výkonná moc - Prezident, Vláda
Soudní - soustava soudů
Parlament
volený sbor zástupců lidu, vykonává zákonodárnou moc
moderní parlament je prostorem pro soupeření stranických programů
parlament má působnost: ústavodárnou, zákonodárnou, organizační a kreační (ustavování státních funkcionářů), iniciativně politickou (vydávání směrnic vládě), kontrolní (kontrola výkonné složky), soudní (např. impeachment), vnitřní (vnitřní organizace parlamentu)
jednokomorový x dvoukomorový
dvoukomorovost znamená rozdělení moci v rámci parlamentu a zajištění kontroly mezi komorami
druhá komora mnohdy bývá zřizována, aby poskytla zastoupení územním celkům a také zmírňovala dopad náhlých změn politických preferencí ve volbách
Poslanecká sněmovna v ČR
200 poslanců, silnější postavení, voleno na 4 roky, projednávány a přijímány návrhy zákonů
v čele stojí předseda - za určitých okolností navrhuje předsedu vlády, svolává, zahajuje, řídí a ukončuje schůzi PS - je volen sněmovnou, může být odvolán (písemný návrh 2/5 poslanců)
místopředsedové - zastupují předsedu v dohodnutém pořadí, popř. jej střídají v řízení schůze
Mandátový a imunitní výbor - ověřuje mandáty poslanců - zkoumá, zda mandát nezanikl pro ztrátu volitelnosti, neslučitelnosti funkce, vede disciplinární řízení proti poslancům, podává návrh PS na zbavení imunity
Petiční výbor, organizační výbor - předsedou je předseda sněmovny - organizuje práci PS, připravuje schůze PS, navrhuje termín konání a pořad
Rozpočtový výbor - projednává návrh státního rozpočtu
PS dále může zřídit další výbory - např. ústavně právní, pro obranu a bezpečnost, zemědělský, regionální rozvoj, ...
Poslanecké kluby - sdružení poslanců podle stranické příslušnosti (potřeba nejméně 10 poslanců) - jménem poslaneckého klubu jedná předseda