Kompletni-material-ke-zvladnuti-zkousky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výhody
dynamičtěji a spravedlivěji přenáší vůli obyvatelstva
umožňuje určit rozložení všech politických sil a zajistit jim parlamentní zastoupení
je výhodný pro společnosti s četnými menšinovými zájmy
Nedostatky
tříštění politické moci – oslabení činnosti parlamentu a vlády, která je zpravidla koaliční
zvýšená možnost působení radikálních sil
proporcionalita systému je omezována různými mechanismy
volič nemůže ovlivnit výběr jednotlivých kandidátů
poslanci se více ohlížejí na úzké stranické zájmy než na zájmy svého obvodu
Systém voleb do Poslanecké sněmovny ČR
14 volebních krajů
vázané kandidátní listiny
2 preferenční hlasy
5% volební klauzule (10, 15 a 20% pro koalice)
d´Hondtova volební formule
:: Smíšený volební systém v SRN
polovina poslanců je volena v jednomandátových volebních obvodech na základě relativní většiny a polovina na základě kandidátních listin systémem poměrného zastoupení
volič má dva hlasy
656 rozdělovaných mandátů
kandidátní listiny v rámci jednotlivých spolkových zemích
Hare-Niemeyerova metoda
5% klauzule, popř. alespoň tři mandáty v rámci většinové části voleb
přebytkové mandáty – vznikají v případě, že politická strana získá v některé ze spolkových zemí na základě prvních hlasů více přímých mandátů, než jí přísluší celkově na základě druhých hlasů
Modely dělby moci a jejich fungování
Historie vzniku
- koncept dělby moci vzešel ze zápasů stavovských zastupitelských orgánů s panovníky
• John Locke - Druhé pojednání o vládě
• Charles de Montesquieu - O duchu zákonů
> Princip dělby moci
snaha zabránit, aby veškerá moc byla koncentrována v rukou jednoho státního orgánu
soustředěná moc je těžko kontrolovatelná
princip brzd a rovnováh
> Modely dělby moci
prezidentský - dělba moci je striktní, prezident je hlavou výkonné moci, je volen v oddělených volbách, neslučitelnost funkcí
parlamentní - dělba moci je méně důsledná
občany je volen pouze parlament
parlament kontroluje vládu
exekutiva může iniciovat rozpuštění parlamentu
slučitelnost funkcí
důsledné oddělení soudní moci
> Faktory působící na dělbu moci
počet relevantních politických stran
stupeň disciplinovanosti, organizovanosti a centralizace politických stran
režim jedné vládní strany vede ke koncentraci moci - nedochází k politické soutěži, zpravidla se nepodaří ani udržet nezávislost soudní moci
systém dvou politických stran přispívá ke koncentraci politické moci
v bipartismu má vítězná strana absolutní většinu a vůdce je ministerským předsedou
pokud jsou poslanci disciplinovaní, vláda má pevnou oporu v parlamentu - její svržení je do příštích voleb nemožné
bipartismus v prezidentském modelu znamená striktní dělbu moci
pokud je míra disciplinovanosti nízká, dělba mje důslednější - viz USA
multipartismus zmírňuje účinky modelů
dělby moci - napomáhá k posílení kontroly výkonné moci legislativou - vítězná strana nemá nadpoloviční většinu v dolní komoře