Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kompletni-material-ke-zvladnuti-zkousky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (435 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Výpisky ke zkoušce

Prezidentský model – shrnutí

  • princip nezávislosti zákonodárné a výkonné moci („oddělené instituce soupeřící o sdílenou moc“)

  • problém „rozdělené vlády“ (závislost na stranickém formátu: zejména bipartismus – USA: nejednotnost stran zmírňuje, zde ale problém kumulace prezidentské moci, Chile 1973)

  • problém budování legislativních koalic (opět závislost na stranickém formátu: zejména multipartismus - latinoamerická zkušenost) – nestabilita

  • vládní krize prezidentského modelu (zablokování nebo neakceschopnost) se lehce může proměnit v krizi celého politického systému

:: Parlamentní model dělby moci

  • výchozí princip: svrchovanost parlamentu

  • sdílená „legislativně-exekutivní“ moc, tj. vláda je jmenována, má podporu a je rozpouštěna na základě hlasování v parlamentu

  • hlava státu má slabé pravomoci, hlavní složkou výkonné moci je vláda

  • rozpustitelnost parlamentu

  • slučitelnost funkcí ve vládě a v parlamentu

Typy parlamentního systému

  • „premiérský systém“ – exekutiva si vynutila převahu nad parlamentem (VB, SRN)

  • „vláda zákonodárného sboru“ (francouzská Třetí republika 1871-1940)

  • další možnost: podle postavení premiéra ve vládě (první nad nerovnými, první mezi nerovnými, první mezi rovnými)

:: Příklad Velké Británie

  • nekodifikovaná ústava

  • pružná ústava– zákony, jež mají ústavní charakter jsou stejně významné jako všechny ostatní

  • podle této „ústavy“ je VB unitární stát, nikoli federace; to má za následek, že parlament má nejvyšší zákonodárnou moc na celém území spojeného království

Ústavní zdroje

  • parlamentní zákony

  • královské prerogativy (výsady)

  • precendenty

  • ústavní zvyklosti - především vztahy Koruny a kabinetu

  • právnická literatura

Prerogativy Koruny

  • jmenování premiéra a ministrů

  • rozpouštění Dolní sněmovny

  • jmenování Lordů

  • právo vetovat legislativu (Royal Assent)

  • právo vyhlašovat válku, uzavírat mír a vést zahraniční politiku

  • Dnes: „právo radit, varovat a podporovat“ (Bagehot)

Výkonná moc

  1. Panovník - právo jmenovat premiéra, reprezentuje stát a národ, je důvěrným poradcem ministerského předsedy, podřizuje se rozhodnutí vlády, symbol politického i veřejného života Velké Británie

  2. Ministerský předseda - vybírá a může odvolávat členy vlády, rozhoduje o složení a velikosti kabinetu, podle potřeby vytváří a jmenuje členy výborů kabinetu, pracovních skupin, svolává zasedání kabinetu, předsedá jim a určuje pořad jednání je hlavním spojovacím článkem panovníka s vládou, je arbitrem ve sporech mezi jednotlivými ministerstvy a úřady vlády, jmenuje vedoucí pracovníky soudů, státní správy, armády a arcibiskupa anglikánské církve, je předsedou své strany v parlamentu i v zemi – 2x týdně odpovídá v Dolní komoře parlamentu na otázky poslanců

  3. Kabinet - vláda, která neuspěla v parlamentu při hlasování o rozhodujících otázkách nebo při hlasování o důvěře, by měla rezignovat, většina členů kabinetu je až na výjimky vybírána pouze ze členů obou komor parlamentu, kabinet sestává výlučně ze členů nejsilnější politické strany, panovník se nezúčastňuje zasedání kabinetu a akceptuje jeho rozhodnutí, všichni členové kabinetu jsou vázáni mlčenlivostí, pokud jde o činnost kabinetu

  4. Vláda - asi 100 členů (navrhuje a jmenuje panovník), skládá se z ministrů, jejich zástupců, tajemníků a dalších osob, nikdy se neschází jako celek, počet ministerstev se mění – není stabilní

Témata, do kterých materiál patří