Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Uplatnění různých forem antitrustových (antimonopolních) zákonů
- antimonopolní zákonodárství vzniklo koncem 19. století v USA
- v ČR ÚOHS – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
35) Cenová diskrimanace, monopol, monopson
- monopol jako jediný disponuje monopolní silou a může stanovit cenu svých výrobků
-
stanovit cenu, která bude pro všechny kupující stejná
-
stanovit cenu rozdílnou pro různé kategorie kupujících → cenová diskriminace
- cílem cenové diskriminace je dosáhnout zvýšení celkových příjmů, nebo zisku
- monopol stanoví cenu pro movitější, a poskytně slevu lidem, kteří na to nemají peníze
diskriminace 1. stupně – teoretická možnost stanovit každému kupujícímu max. cenu, kterou by byl ochoten zaplatit → monopol by získal téměř celý přebytek spotřebitele
- v praxi pouze abstrakce: firma nezná max. cenu, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit a dotazovat se může, ale lidé chtějí co nejnižší cenu, tudíž by lhali
diskriminace 2. stupně – ceny jsou stanoveny podle objemu zboží, které si jednotliví zákazníci objednají; čím větší množství, tím nižší cena
diskriminace 3. stupně – rozdělení spotřebitelů do skupin, z nichž každá má vlastní poptávkovou křivku, a tudíž pro každou skupinu platí různé ceny
a) musí existovat kritérium rozdělení spotřebitelů do skupin – segment trhu
b) není umožněm prodej mezi spotřebiteli – někdo s nižší cenou prodá výrobek někomu s vyšší cenou
- není vždy negativní, např. odlišné ceny pro důchodce, studenty v kině, dopravě, Zoo, …
Závěrem
cenová diskriminace je spojena s monopolní silou
cenová diskriminace znamená zvýšení zisku monopolu, a to tak, že monopol se snaží získat co největší část přebytku spotřebitele
Monopol a monopson
- monopol = jediný výrobce (prodávající), proti kterému stojí na straně poptávky různí kupující
- monopson = jediný kupující na trhu, např. v zemědělství – mnoho výrobců mléka, a jeden odběratel z regionu, např. nějaká mlékárna
- s monopsony se nejčastěji setkáváme na trhu práce – kdy proti nabídce (uchazeči o zaměstnání) vystupuje jeden konkrétní subjekt
- situace, kdy by byl na straně nabídky existoval jeden podnik (monopol) a na straně poptávky také jeden podnik (monopson) → bilaterární monopol – např. nabídka práce reprezentovaná jedním zástupcem (odbory) a poptávka daná jedním velkým podnikem
Cenová diskriminace 1. stupně
36) Podstata a formy oligopolu, ochrana hospodářské soutěže
malý počet firem v odvětví – z nichž některé mají významný podíl na trhu a mohou ovlivňovat cenu produktu (většina velkých firem)
silná vzájemná závislost v rozhodování o cenách i množství produkce
firmy mohou vyrábět buď homogenní nebo heterogenní, ale substituční produkty
firmy v odvětví mohou činit reálné odhady o reakcích a akcích konkurentů
existují bariéry vstupu nových firem do odvětví, např. vysoké náklady na zavedení nové firmy, patentová omezení, preference spotřebitelů k již existujícím firmám, úmluvy a dohody mezi existujícími firmami