Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.73 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obecná Ekonomie 1 (Mikro), úplná Teorie na Zkoušku

TR = P * Q

AR – průměrný příjem = příjem, který firma dosahuje prodejem jedné jednotky produkce

AR = $\frac{TR(Q)}{Q} = \ \frac{P*Q\ }{Q}\mathbf{= P}$

MR – mezní příjem = o kolik se změní TR firmy, jestliže se množství prodávaného statku zvýší o jednotku

MR = $\frac{\mathbf{\text{dTR}}}{\mathbf{\text{dQ}}}$

21) Zisk firmy, zisk účetní, zisk ekonomický, zisk v krátném a dlouhém období

Zisk je základním cílem podnikání. Každá firma usiluje o získání zisku. Firma by měla realizovat takový výstup, aby maximalizovala svůj zisk. Značí se π.

π = TR – TC (příjmy – náklady)

  • účetní zisk = TR – explicitní náklady

- čistý zisk je účetní zisk po zdanění

  • ekonomický zisk = TR – explicitní náklady – implicitní náklady

Zlaté pravidlo maximalizace zisku – platí jak v LR, SR

MR = MC

Zisk v krátkém období

TC = VC + FC

- v případě zastavení činnosti jsou TC a VC nulové, ztráta je ve výši fixních nákladů

a) jsou-li TC stejné nebo vyšší než VC, bude firma pokračovat ve výrobě

b) jsou-li TC menší než VC, firma nebude pokračovat ve výrobě

Zisk v dlouhém období

- neexistují fixní náklady, všechny náklady jsou variabilní

- firma bude na trhu působit pouze v případě, když její TR pokryjí alespoň TC → TR TC

- v LR je ekonomický zisk nulový!

22) Cíl firmy – základní cíl, alternativní cíle

- hlavním cílem firmy je maximalizace ekonomického zisku → MR = MC

- bude-li mít firma nulový nebo záporný ekonomický zisk, ještě to neznamená, že nerealizuje žádný účetní zisk; pokud však bude mít ekonomický zisk kladný, pak bude realizovat i účetní zisk kladný

alternativní cíle, např. zvýšení tržního podílu, maximalizace tržeb, technologické vůdcovství, stabilita, vyšší mzdy, ŽP, …

- na problémy spojené s modelem maximalizace zisku reagují též teorie předpokládající jiné cíle, např.

1) dosažení určitého podílu na trhu

2) snaha dlouhodobě přežít

3) růst a expanze firmy

23) Podstata dokonalé konkurence, zisk (ztráta) v dokonalé konkurenci v krátkém období (včetně grafu)

Trh je dokonale konkurenční právě tehdy, když žádná firma není schopna ovlivnit tržní cenu produktu. Firma se pouze rozhoduje, jaké množství vyprodukuje a prodá při dané ceně.

  1. P = fixní – cena je fixní P = MR = AR (P = MR = MC)

  2. homogenní produkt – úplně stejný produkt

  3. dokonalá informovanost – o ceně, produktu, …

  4. LR: volný vstup a výstup z odvětví

  5. neexistuje riziko – firmy s jistotou prodají vše, co vyprodukují

- v praxi existují trhy, které se DK blíží, např. trh se zemědělskými plodinami

pricetaker – v DK firma přebírá cenu z trhu

- maximalizace zisku – MR = MC → P = MC

- zda bude mít firma zisk či ztrátu rozhoduje výše AC ve vztahu k ceně

Zisk (ztráta) v DK, SR


π = TR − TC

Zisk (ztráta) v případě, že firma

Témata, do kterých materiál patří