Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TR = P * Q
AR – průměrný příjem = příjem, který firma dosahuje prodejem jedné jednotky produkce
AR = $\frac{TR(Q)}{Q} = \ \frac{P*Q\ }{Q}\mathbf{= P}$
MR – mezní příjem = o kolik se změní TR firmy, jestliže se množství prodávaného statku zvýší o jednotku
MR = $\frac{\mathbf{\text{dTR}}}{\mathbf{\text{dQ}}}$
21) Zisk firmy, zisk účetní, zisk ekonomický, zisk v krátném a dlouhém období
Zisk je základním cílem podnikání. Každá firma usiluje o získání zisku. Firma by měla realizovat takový výstup, aby maximalizovala svůj zisk. Značí se π.
π = TR – TC (příjmy – náklady)
-
účetní zisk = TR – explicitní náklady
- čistý zisk je účetní zisk po zdanění
-
ekonomický zisk = TR – explicitní náklady – implicitní náklady
Zlaté pravidlo maximalizace zisku – platí jak v LR, SR
MR = MC
Zisk v krátkém období
TC = VC + FC
- v případě zastavení činnosti jsou TC a VC nulové, ztráta je ve výši fixních nákladů
a) jsou-li TC stejné nebo vyšší než VC, bude firma pokračovat ve výrobě
b) jsou-li TC menší než VC, firma nebude pokračovat ve výrobě
Zisk v dlouhém období
- neexistují fixní náklady, všechny náklady jsou variabilní
- firma bude na trhu působit pouze v případě, když její TR pokryjí alespoň TC → TR ≥ TC
- v LR je ekonomický zisk nulový!
22) Cíl firmy – základní cíl, alternativní cíle
- hlavním cílem firmy je maximalizace ekonomického zisku → MR = MC
- bude-li mít firma nulový nebo záporný ekonomický zisk, ještě to neznamená, že nerealizuje žádný účetní zisk; pokud však bude mít ekonomický zisk kladný, pak bude realizovat i účetní zisk kladný
alternativní cíle, např. zvýšení tržního podílu, maximalizace tržeb, technologické vůdcovství, stabilita, vyšší mzdy, ŽP, …
- na problémy spojené s modelem maximalizace zisku reagují též teorie předpokládající jiné cíle, např.
1) dosažení určitého podílu na trhu
2) snaha dlouhodobě přežít
3) růst a expanze firmy
23) Podstata dokonalé konkurence, zisk (ztráta) v dokonalé konkurenci v krátkém období (včetně grafu)
Trh je dokonale konkurenční právě tehdy, když žádná firma není schopna ovlivnit tržní cenu produktu. Firma se pouze rozhoduje, jaké množství vyprodukuje a prodá při dané ceně.
-
P = fixní – cena je fixní P = MR = AR (P = MR = MC)
-
homogenní produkt – úplně stejný produkt
-
dokonalá informovanost – o ceně, produktu, …
-
LR: volný vstup a výstup z odvětví
-
neexistuje riziko – firmy s jistotou prodají vše, co vyprodukují
- v praxi existují trhy, které se DK blíží, např. trh se zemědělskými plodinami
pricetaker – v DK firma přebírá cenu z trhu
- maximalizace zisku – MR = MC → P = MC
- zda bude mít firma zisk či ztrátu rozhoduje výše AC ve vztahu k ceně
Zisk (ztráta) v DK, SR
π = TR − TC
Zisk (ztráta) v případě, že firma