Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
diferencovaný produkt – blízké substituty, např. jídlo v restauraci
-
P = f (Q) – cena závisí na množství; P = AR; MR ≠ AR
-
velmi dobrá informovanost – o cenách
-
LR: malé bariéry pro vstup a výstup z odvětví
-
existence rizika
Diferenciace statků a služeb v monopolistické konkurenci
- každý spotřebitel si vytváří různé preference ve vztahu ke statku či službe jednotlivých firem – objektivní, subjektivní pohled
prostorové preference – vzdálenost místa prodeje od různých spotřebitelů
časové preference – způsob přepravy, víkendový provoz, období sezóny, …
věcné preference – např. preference barvy, vůně, tvaru, chuti, …
osobní preference – zpravidla vztah spotřebitelů k osobám reprezentujícím firmu (personál)
- popváka po produktu jedné firmy, která působí v MK je vysoce elastická – produkty se liší, ale mnoho zákazníků je ochotno si připlatit za svůj oblíbený produkt
- poptávka po produktu jedné firmy je klesající
Efektivnost v monopolistické konkurenci
a) výrobně efektivní – jestliže v LR produkuje produkt při minimálních AC
b) alokačně efektivní – jestliže MU = MC
29) Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v krátkém období (včetně grafu)
- optimální objem produkce – zlaté pravidlo maximalizace zisku – MR = MC
- kde se protíná křivka MR a MC je objem produkce Q* - objem produkce, při kterém firma max. svůj zisk
- podnik v SR může být buď ziskový, může dosahovat nulového nebo záporného zisku
- jestliže firma realizuje ztrátu, může ve výrobě pokračovat, pokud uhradí alespoň VC (jestli ne, měla by skončit)
je-li křivka AC pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky (v bodě Q*), podnik dosahuje zisku
je-li křivka AC nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky (v bodě Q*), podnik dosahuje ztráty
dotýká-li se v bodě Q* křivka AC křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového zisku (LR)
30) Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v dlouhém období (včetně grafu)
- proces maximalizace zisku a formování optimálního výstupu firmy v LR je v podmínkách monopolistické konkurence obdobný jako za podmínek dokonalé konkurence
- pokud firma realizuje v LR ekonomický zisk, pak mohou do daného období vsoupit další firmy → individuální poptávková křivka se bude posunovat doleva dolů, dokud se cena nevyrovná dlouhodobým AV, a zisk tak nebude postupně nulový
- ekonomická ztráta – řada firem by z odvětví odešla, a opět by se prosadila tendence k nulovému zisku
- π = 0
31) Podstata a vznik monopolu, zdroje monopolní síly
- monopol je tržní struktura nejvíce vzdálená od dokonalé konkurence
- veškerou poptávku zajišťuje jediná firma – na trhu je přítomen jeden nabízející
-
jeden prodávající na trhu, např. Eurotel
-
unikátní produkt
-
MR = MC → chce maximalizovat zisk
-
P = f (Q) – cena závisí na prodaném množství (MR ≠AR)
-
4 zdroje tržní síly: stát, přírodní zdroje, patenty, úspory z rozsahu