Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.73 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obecná Ekonomie 1 (Mikro), úplná Teorie na Zkoušku
  1. diferencovaný produkt – blízké substituty, např. jídlo v restauraci

  2. P = f (Q) – cena závisí na množství; P = AR; MR AR

  3. velmi dobrá informovanost – o cenách

  4. LR: malé bariéry pro vstup a výstup z odvětví

  5. existence rizika

Diferenciace statků a služeb v monopolistické konkurenci

- každý spotřebitel si vytváří různé preference ve vztahu ke statku či službe jednotlivých firem – objektivní, subjektivní pohled

  • prostorové preference – vzdálenost místa prodeje od různých spotřebitelů

  • časové preference – způsob přepravy, víkendový provoz, období sezóny, …

  • věcné preference – např. preference barvy, vůně, tvaru, chuti, …

  • osobní preference – zpravidla vztah spotřebitelů k osobám reprezentujícím firmu (personál)

- popváka po produktu jedné firmy, která působí v MK je vysoce elastická – produkty se liší, ale mnoho zákazníků je ochotno si připlatit za svůj oblíbený produkt

- poptávka po produktu jedné firmy je klesající

Efektivnost v monopolistické konkurenci

a) výrobně efektivní – jestliže v LR produkuje produkt při minimálních AC

b) alokačně efektivní – jestliže MU = MC

29) Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v krátkém období (včetně grafu)

- optimální objem produkce – zlaté pravidlo maximalizace zisku – MR = MC

- kde se protíná křivka MR a MC je objem produkce Q* - objem produkce, při kterém firma max. svůj zisk

- podnik v SR může být buď ziskový, může dosahovat nulového nebo záporného zisku

- jestliže firma realizuje ztrátu, může ve výrobě pokračovat, pokud uhradí alespoň VC (jestli ne, měla by skončit)

  • je-li křivka AC pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky (v bodě Q*), podnik dosahuje zisku

  • je-li křivka AC nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky (v bodě Q*), podnik dosahuje ztráty

  • dotýká-li se v bodě Q* křivka AC křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového zisku (LR)

30) Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v dlouhém období (včetně grafu)

- proces maximalizace zisku a formování optimálního výstupu firmy v LR je v podmínkách monopolistické konkurence obdobný jako za podmínek dokonalé konkurence

- pokud firma realizuje v LR ekonomický zisk, pak mohou do daného období vsoupit další firmy → individuální poptávková křivka se bude posunovat doleva dolů, dokud se cena nevyrovná dlouhodobým AV, a zisk tak nebude postupně nulový

- ekonomická ztráta – řada firem by z odvětví odešla, a opět by se prosadila tendence k nulovému zisku

- π = 0

31) Podstata a vznik monopolu, zdroje monopolní síly

- monopol je tržní struktura nejvíce vzdálená od dokonalé konkurence

- veškerou poptávku zajišťuje jediná firma – na trhu je přítomen jeden nabízející

  1. jeden prodávající na trhu, např. Eurotel

  2. unikátní produkt

  3. MR = MC → chce maximalizovat zisk

  4. P = f (Q) – cena závisí na prodaném množství (MR ≠AR)

  5. 4 zdroje tržní síly: stát, přírodní zdroje, patenty, úspory z rozsahu

Témata, do kterých materiál patří