Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
pokračuje ve výrobě
π = TR − VC − FC
Ztráta v případě zastavení
činnosti
π= − FC
24) Možnosti tvorby zisku (ztráty) v dokonalé konkurenci v dlouhém období (včetně grafu)
- v DK, LR π = 0
- LR – mění se počet firem na trhu, ekonomický zisk je nulový, křivka nabídky se mění v jediný bod (min AC)
- P = AR = AC = MR = MC
25) Zisk či ztráta v dokonalé konkurenci, možnosti ztráty, její výše, řešení ztráty, bod uzavření firmy
- viz graf v předchozí otázce
je-li křivka AC nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, podnik dosahuje ztráty (v bodě Q*)
je-li křivka AC pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, podnik dosahuje zisku (vbodě Q*)
dotýká-li se v bodě Q* křivka AC křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového zisku
Řešení ztráty v SR
- TR ≥ VC
- krátkodobě může firma pokračovat ve výrobě, až do bodu, kdy TR = VC, nepokrývají však fixní náklady
-
firma musí hradit fixní náklady, ať podniká, či nepodniká (ať hospodaří, či dočasně přeruší činnost)
-
VC hradí jen tehdy, když podniká, hospodaří; přeruší-li činnost, nehradí tyto náklady
-
při nulovém objemu výroby je ztráta rovna fixním nákladům (TR > VC ztráta menší, když firma vyrábí)
-
TR < VC lepší zastavit výrobu
Krátkodobá firma může podnikat, i když je ve ztrátě, tehdy, když pokryje alespoň variabilní náklady. Jinak je lepší přerušit činnost.
TR = VC; P = AVC → bod uzavření firmy
- MC je nabídkou firmy v KO od průsečíku AVC a MC (min. AVC)
26) Efektivnost v dokonalé konkurenci – druhy efektivnosti, dopady
výrobní efektivnost – firma je výrobně efektivní, když v dlouhém období produkuje produkt při minimálních průměrných nákladech (AC minimální)
alokační efektivnost (Paretova) – firma je alokačně efektivní, jestliže žádné z možných přeskupení výroby nemůže znamenat, že na tom bude kdokoli lépe, aniž na tom bude někdo jiný hůře; v podmínkách alokační efektivnosti se může zvýšit užitek jedné osoby snížením užitku někoho jiného
- ekonomika je alokačně efektivní, jestliže při dané úrovni technologie využívá své zdroje max. efektivně
- firma je alokačně efektivní, jestliže platí MU = MC
- firma, která působí v dokonalé konkurenci, je jak výrobně, tak alokačně efektivní
27) Podstata a formy nedokonalé konkurence, maximalizace zisku v nedokonalé konkurenci
- firma vyrábí většinou diferencovaný produkt → firma může ovlivit tržní cenu daného výrobku
= trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), která může ovlivnit tržní cenu
monopol
oligopol
monopolistická konkurence
- maximalizace zisku – MR = MC
28) Podstata monopolistické konkurence (včetně grafu)
- nejběžnější forma v reálném životě
- model obsahující rysy monopolu i prvky dokonalé konkurence (ze všech forem nedokonalé konkurence je DK nejblíže)