Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- v ČR trh mobilních operátorů – O2, T-Mobile, Vodafone
- platí zlaté pravidlo maximalizace zisku MR = MC
smluvní oligopol
- několik firem, které produkují stejné či podobné výrobky → mezi těmito firmami dochází k uzavírání dohod → kartel = dohoda o spolupráci a společném postupu; mohou být uzavírány o:
-
stejných cenách produkce
-
velikosti produkce
-
teritoriálním rozdělení trhu
- jestliže firmy kartelu postupují ve shodě, pak vytvářejí tržní situaci blízkou monopolu → firmy nasazují vysoké ceny, nezvyšují svou produkci a nesnaží se vzájemně si konkurovat snižováním cen → všechny firmy kartelu vytvářejí (na úkor spotřebitelů) čistý ekonomický zisk
- kartletové dohody jsou v ČR zakázány, podle Zákona o ochraně hospodářské soutěže č. 143/2001 Sb: dohody mezi soutěžiteli, rozhodnutí sdružení podnikatelů a jedání podnikatelů ve vzájemné shodě
ÚOHS – zveřejňuje na svých webových stránkách veškerné významné odhalené kartelové dohody, včetně výše uvedených pokut
oligopol s dominantní firmou – trh, na kterém se nacháuzí silná firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům; větší část trhu si ponechá, a chová se jako monopol
duopol – dvě firmy si vzájemně konkurují
Modely odbytové konkurence
-
Cournotův – myslí si, že je konstantní; že na změnu množství nebude konkurent reagovat; pouze dvě firmy, které vyrábějí homogenní produkt, navzájem si konkurují
-
Stackelbergův – předpokládá vzájemnou reakci firem, jinak vychází z Cournotova; firma vyrábí homogenní produkty, vzájemně si na trhu konkurují a na trhu existuje asymetrie informací
Modely cenové konkurence
-
Bertrandův (Edgeworthův) – existují pouze dvě firmy, vyrábějí homogenní produkt, navzájem si konkurují, firma plánuje tržní cenu s očekávaným množstvím odbytu a neočekává reakci konkurenta
-
Chamberlinův – do odvětví mohou vstupovat nové firmy, původní firma ztrátí zákazníky a křivka poptávky klesá tak dlouho, dokud se nestane tečnou AC; konkurující firmy kopírují tržní ceny svého konkkurenta a dosazují je do funkce své očekávané poptávky
-
Sweezyho model (se zalomenou křivkou poptávky) – firmy vyráběji diferencovaný produkt a firma očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení tržní ceny, ale bude reagovat na snížení tržní ceny
37) Oligopol s dominantní firmou (podmínky na trhu, cena a optimální množství produkce, včetně grafu)
- trh, na kterém se nachází silná firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním lemu (okraji)
- na větší části, kterou si firma ponechá, se chová jako monopol
- dominantní firma cenu nastaví a ostatní ji musí přijmout, např. Bohemia Sekt
- bod rovnováhy dominantní firmy je v průsečíku MC a MR
- P = AR > AC
- na základě podmínky maximalizace zisku odvozuje dominantní firma svůj