Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná Ekonomie 1 (Mikro), Teorie na Zkoušku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.73 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obecná Ekonomie 1 (Mikro), úplná Teorie na Zkoušku

- v ČR trh mobilních operátorů – O2, T-Mobile, Vodafone

- platí zlaté pravidlo maximalizace zisku MR = MC

  • smluvní oligopol

- několik firem, které produkují stejné či podobné výrobky → mezi těmito firmami dochází k uzavírání dohod → kartel = dohoda o spolupráci a společném postupu; mohou být uzavírány o:

  • stejných cenách produkce

  • velikosti produkce

  • teritoriálním rozdělení trhu

- jestliže firmy kartelu postupují ve shodě, pak vytvářejí tržní situaci blízkou monopolu → firmy nasazují vysoké ceny, nezvyšují svou produkci a nesnaží se vzájemně si konkurovat snižováním cen → všechny firmy kartelu vytvářejí (na úkor spotřebitelů) čistý ekonomický zisk

- kartletové dohody jsou v ČR zakázány, podle Zákona o ochraně hospodářské soutěže č. 143/2001 Sb: dohody mezi soutěžiteli, rozhodnutí sdružení podnikatelů a jedání podnikatelů ve vzájemné shodě

ÚOHS – zveřejňuje na svých webových stránkách veškerné významné odhalené kartelové dohody, včetně výše uvedených pokut

  • oligopol s dominantní firmou – trh, na kterém se nacháuzí silná firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům; větší část trhu si ponechá, a chová se jako monopol

  • duopol – dvě firmy si vzájemně konkurují

Modely odbytové konkurence

  • Cournotův – myslí si, že je konstantní; že na změnu množství nebude konkurent reagovat; pouze dvě firmy, které vyrábějí homogenní produkt, navzájem si konkurují

  • Stackelbergův – předpokládá vzájemnou reakci firem, jinak vychází z Cournotova; firma vyrábí homogenní produkty, vzájemně si na trhu konkurují a na trhu existuje asymetrie informací

Modely cenové konkurence

  • Bertrandův (Edgeworthův) – existují pouze dvě firmy, vyrábějí homogenní produkt, navzájem si konkurují, firma plánuje tržní cenu s očekávaným množstvím odbytu a neočekává reakci konkurenta

  • Chamberlinův – do odvětví mohou vstupovat nové firmy, původní firma ztrátí zákazníky a křivka poptávky klesá tak dlouho, dokud se nestane tečnou AC; konkurující firmy kopírují tržní ceny svého konkkurenta a dosazují je do funkce své očekávané poptávky

  • Sweezyho model (se zalomenou křivkou poptávky) – firmy vyráběji diferencovaný produkt a firma očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení tržní ceny, ale bude reagovat na snížení tržní ceny

37) Oligopol s dominantní firmou (podmínky na trhu, cena a optimální množství produkce, včetně grafu)

- trh, na kterém se nachází silná firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním lemu (okraji)

- na větší části, kterou si firma ponechá, se chová jako monopol

- dominantní firma cenu nastaví a ostatní ji musí přijmout, např. Bohemia Sekt

- bod rovnováhy dominantní firmy je v průsečíku MC a MR

- P = AR > AC

- na základě podmínky maximalizace zisku odvozuje dominantní firma svůj

Témata, do kterých materiál patří