Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Umění naslouchat

  • úspěšná komunikace předpokládá aktivní naslouchání a kladení otázek

Sociální konflikt

  • střetnutí dvou protichůdných sil, snah a tendencí

    • intrapersonální (vnitřní konflikt jednoho člověka)

    • interpersonální (mezi dvěma lidmi)

    • skupinový (jedince a skupiny)

    • meziskupinový

Konflikt interpersonální

  • konflikt mezi dvěma lidmi, nejčastěji konflikt zájmů

  • modelové situace:

    • oba chtějí totéž

    • zájmy se částečně překrývají (jedno auto potřebují oba)

    • každý chce něco úplně jiného (každý preferuje jiný cíl)

  • strategie řešení konfliktu:

    • soupeření – nulové řešení - jeden získá, druhý ztratí

    • spolupráce – oba získají

    • jednání – verou řešení do vlastních rukou a aktivně ho ovlivňují

    • kompromis – obě strany stejně silné

    • kompenzace – místo nedostupného cíle volíme cíl uskutečnitelný

    • rezignace – nechat to být

  • taktické prostředky:

    • slib – sdělení, podmínka, odměna

    • přísaha – závazek

    • inspekce – touha „nahlédnout druhému do karet“

    • hrozba – slibujeme něco nepříjemného

    • trest – důsledek nesplněné podmínky

    • napadení – slovní/fyzické

Zvládání konfliktů

  • pokud nejde konflikt odstranit, musí se řešit

    • příprava – promyšlení strategie

    • uvedení stanovisek – vyjasnit si, co si která strana o věci myslí

    • rekapitulace stanovisek – náš názor na postoj druhé strany a naopak

    • nalezení společné řeči – uznání konfliktu jako problému obou stran

    • dohodnutí řešení (možnost, na které se shodnou obě strany)

  • Asertivita – prevence vzniku konfliktů

Prosociální chování – altruismus

  • činy vykonané ve prospěch druhého bez očekávání odměny

  • proč pomáháme:

    • teorie sociální výměny – předpokládáme zisk na základě vynaloženého úsilí

    • sociální normy – pocit uspokojení

    • reciprocita – podstatou je přesvědčení, že bychom měli pomáhat těm, kteří pomohli nám

    • sociální odpovědnost – měli bychom pomáhat bez ohledu na opětování pomoci

    • empatie – schopnost vcítit se do druhého

  • kdy pomáháme – strach z pomoci

    • efekt přihlížejícího – když neštěstí přihlíží více lidí

    • nejednoznačnost – ujišťujeme se, jak se chovají ostatní

    • strach ze sociálního omylu – obavy, že někomu naletíme

    • kompetentnost – zvažujeme, zda máme potřebné podklady pro poskytnutí pomoci

    • skupina – lidé očekávají, až někdo udělá první krok

Sociální afiliace

  • tendence být s někým, být spolu

  • interakce s druhými je důležitá z několika důvodů:

    • můžeme si ověřit, co je správné nebo žádoucí v mezilidském chování

    • přítomnost druhé osoby zvyšuje pocit štěstí a poskytuje úlevu

    • podněty pro srovnání, zpětná vazba pro vlastní chování

    • za úspěšně vynaložené úsilí se očekává odměna

    • podílení se na společném výkonu přináší uspokojení

    • vzájemná důvěra, pocit bezpečí

Samota a osamění

Témata, do kterých materiál patří