Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • osobní vzdálenost (45-120cm) – na podání ruky, pasová fotografie, sousedé…

  • společenská vzdálenost (120-370cm) – cizí lidé, neosobní setkání, vidíme celý trup

  • veřejná vzdálenost (od 370cm) – cizí lidé, umožňuje provést úhybný manévr

  • orientace v prostoru:

    • rozdíly v úhlu: mezi ženami 180° a muži 90° - „pozorují se“

    • rozmístění kolem stolu u dvojic:

      • tváří v tvář – pouze přátelé, u obchodního jednání se dává najevo konkurenční situace

      • přes roh – nejvýhodnější pozice k jednání, nevzniká přímé ohrožení

      • vedle sebe – signalizuje dohodu, práce nad společnými materiály

      • šikmo proti partnerovi – projev nezájmu a arogance

    • tvar stolu bychom měli volit podle typu jednání

      • tvůrčí porady – kruhový/oválný

      • udílení příkazů, eliminace odporu – stůl tvaru T, U

    • typy stolů – hadice, tribunál, podkova, banket, tvarovka T, kulatý stůl, oválný

  • Předměty kolem nás

    • věci, kterými se obklopujeme, mají pro naše okolí vypovídající hodnotu

    • nejvýraznější naše oblečení (vliv na věk, pohlaví, národnost…), významným prvkem je také automobil

    Verbální komunikace a neverbální složky věci

    Řeč

    • komunikace je zprostředkována jazykovým znakem a výrazem na něj vázaným

    • různé pojetí znaku – slovo má dva významy slovníkový a osobní

    • komunikace probíhá ve dvou liniích tematická (o čem se mluví) a interpretační (smysl komunikace)

    • hlavní podmínka kvalitní verbální komunikace – znalost jazyka, ve kterém probíhá

    • chyby ze strany výdejce informace:

      • nesrozumitelně vyjádřené myšlenky

      • používání slov, kterým příjemce nerozumí

      • používání mnohovýznamových slov nebo neurčitých výrazů

      • nerespektování zpětné vazby

      • nesoulad mezi verbální a neverbální informací

      • bílý šum – znehodnocení informací zaviněné technickými prostředky)

    • chyby ze strany příjemce informace

      • nepozornost či nezájem

      • citové předsudky ke sdělení

    • opatření proti chybám – za nedorozumění odpovídá ten, kdo informaci podává:

      • respektování kontextu, zajistit pozornost a zpětnou vazbu, soulad všech složek komunikace

    Jazyková kultura

    • základní předpoklad kultivovaného vyjadřování je správná výslovnost

    • zvládnutí techniky mluveného projevu má 3 části:

      • respirace (dýchání) – co nejefektivněji a nejkratší, neslyšné vdechy

      • fonace (tvoření hlasu) – musíme umět vědomě a ekonomicky využívat výdechového proudu

        • hlas tvoříme výdechovým vzduchem rozkmitáním hlasivek znělost a barvu získá v rezonančních dutinách

      • artikulace (tvoření hlásek) – podílejí se rty, jazyk, spodní čelist, zuby, patro mluvidla

    • hlas by měl být středně silný, tempo ani rychlé, ani pomalé jinak vede k únavě posluchačů

    Příprava vlastního mluveného projevu

    • hlasová příprava – připravovat se nahlas, hravost s hlasem, vyhýbání se „eeee“

    • umění práce s textem – papír A4 čteme asi 3 minuty – ožíváme vlastními zkušenostmi a příklady

    Témata, do kterých materiál patří