Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Motivace

  • vztah člověka ke skutečnosti, která ho obklopuje

  • čím je motivace silnější, tím více úsilí člověk vynakládá

  • motivy – síle chování, vědomé či nevědomé

Potřeby

  • cílem je uspokojit základní potřebu – apetence - snaha něco získat, averze – snaha něčemu uniknout

Frustrace

  • když je potřeba neuspokojena, dochází k frustraci; opak uspokojení

  • zdroje frustrace: nedostatek předmětu k uspokojení, překážky vnitřní a vnější

  • překážky působící frustrace:

    • vnější pasivní: plot, který mi brání ke vchodu

    • vnější aktivní: pes

    • vnitřní pasivní: neschopnost ten plot přelézt

    • vnitřní aktivní: střet mého cíle s mojí morálkou

Cíle a jejich konflikty

  • cíle dokáží povzbudit, jejich ztráta pocit nudy, zbytečnosti

  • 4 hlavní druhy konfliktů:

    • konflikt 2 stejně kladných cílů („Na který film půjdeme?“)

    • konflikt 2 negativních cílů („Mám se učit, nebo uklízet?“)

    • konflikt kladného a záporného cíle („Nežrat, ale mám na to chuť“)

    • dvojitý konflikt záporných a kladných cílů

Aspirace – aspirační úroveň

  • Aspirační úroveň značí, jak vysoký cíl si jedinec stanovuje, co chce dosáhnout

Dělení potřeb podle Madsena

  • primární motivy: hlad, žízeň, sex, udržování teploty, vylučování

  • afektivní motivy: bezpečí, agrese

  • sekundární motivy: sociální kontakt, dosažení výkonu, moc a vlastnictví

Pocity

  • pocity, emoce a city doprovází vznik, průběh i dovršení motivačního procesu

  • rozlišování podle přitažlivosti: přitažlivé – apetence // nepřitažlivé – averze

  • libé pocity – vznikají ve chvíli, kdy jsou uspokojovány potřeby, rozvíjí se důvěra

  • PVH – pocit vlastní hodnoty – suma pozitivních i negativních pocitů prožívaných během života

City a emoce

  • jsou vzbuzovány významnými událostmi v okolí nebo těle jedince

  • s provázaností motivačního procesu a emocí souvisí:

    • vnitřní psychické a tělesné reakce – organismus se připravuje na aktivitu

    • kognitivní hodnocení situace – zvážení situace, zda je pozitivní, či negativní

    • emoční hodnocení a prožívání emoce – úlek, strach, radost

    • výraz obličeje – zobrazuje, jakou emoci prožívám

      • strach – nelibá emoce, při ohrožení

      • smutek – nelibý emoční stav, reakce na ztrátu cíle

      • radost – libý emoční stav, reakce na dosažení cíle

Postoje

  • získané dispozice, vytvářejí se v průběhu života, představují pohotovost jedinců reagovat na určité podněty stejným způsobem při opakovaných stejných situacích

Zájmy

  • získané motivy, ve kterých je zdůrazněn vztah člověka k určitému předmětu nebo činnosti

  • tendence získávat nové informace o předmětu zájmu

Předsudky

  • vznikají na podkladě nesprávných, nedostatečných nebo lživých informací

  • často vzbuzuje negativní emoce a nepřátelské jednání vůči skupinám, které vůbec neznáme

Stres

  • zátěž, tlak, tíseň – provází nás od počátku života, je to vnitřní stav člověka – odpověď na zátěž

  • Selyeho koncepce, pojmy:

    • Eustres – normální aktivující stres, motivuje k tvořivým změnám a návratu k rovnováze

    • Distres – negativní stres, pocit nejistoty, přetížení, zoufalství, bezmoc

Témata, do kterých materiál patří