Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
funkce rodiny: biologická, ekonomická, ochrana a pomoc, výchova, uspokojování lásky a porozumění
Ontogenetický vývoj
-
období ontogenetického vývoje:
-
prenatální a postnatální (1. věk – od narození do dospělosti; 2. věk – 20 až 60 (65); 3. věk – 65 a více)
-
Prenatální období – 9 měsíců a rozděleno na 3 trimestry
-
zárodečné období – od početí do 3. týdne – základy nervového systému
-
embryonální období – 4. až 12. týden – základy hlavních orgánů
-
fetální období – 13. týden až narození – vývoj orgánů se dokončuje, reaguje na podněty
-
4. – 5. měsíc pohyb; 6. měsíc akustické podněty; 8. – 9. měsíc prudké pohyby
Přirozený příchod na svět
porod – po porodu pokládáno matce na břicho zachování tělesného i sluchového kontaktu
Novorozenecké období
přibližně 1 měsíc, doba adaptace, přizpůsobení novým podmínkám
Kojenecké období (1. rok)
seznámení s okolím, poznání zákonitostí prostředí
3. měsíc sledování (do 35 cm); 3. až 5. měsíc pozorování; 6. měsíc sedí; 12. měsíc leze, rozvoj řeči
Batolecí období (1-3 roky)
uvědomění vlastního JÁ, experimentování s NE
krize 3 let – selektování příkazů, aby si nedělalo, co chce
dovednosti: přes den udržení čistoty, jíst lžící, pít z hrníčku, 300-1000 slov
Předškolní dětství (4-7 let)
hledá společnost, začíná se projevovat rozdílnost, dokonalost motoriky, snaha o společensky významnou práci, období hry, cca 3500 slov
Mladší školní věk (10-11 let)
účelně vzdělávací činnost, rozvoj zájmové činnosti, změny v soc. chování, zvyšování sebevědomí
Puberta (13-15 let)
2. tvarová přeměna – výraznější individuální rozdíly, činnost zaměřená na budoucí život
Adolescence (18-21 let, do konce studia)
zapojení do společenského života v plném rozsahu, budování nezávislosti na rodině, manželství
Mladší dospělý věk (do 30 let)
zvýšená fyzická i psychická výkonnost, silnější motivace v učení
Střední dospělý věk (30-45 let)
maximální tvořivé a psychické vypětí, stabilita v rodinném životě a při výchově dětí, ke konci období disharmonie
Starší dospělý věk (45-60 let)
optimální výkon ve vysokých řídících funkcích, zhoršuje se mechanické učení
Počáteční stáří (60-75 let)
v pracovní sféře odstup z řídících funkcí, přechod na funkce poradní, ukončení pracovní kariéry
Pokročilé stáří (75-90 let)
populace se snižuje na čtvrtinu, ztráta životního partnera, obavy ze smrti
Krajní stáří (90-110 let)
nepatrný zlomek populace, člověk odkázán na opatrovnickou péči
Vývoj osobnosti
vývoj jedince je ovlivněn vnitřní výbavou a vnějším prostředím
Genotyp jedince – dané meze a možnosti vývoje v genovém programu
Fenotyp – osobnost vyvinutá vlivem prostředí (z 1 genotypu se mohou vyvinout fenotypicky odlišní jedinci)