Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vnitřní výbava – zrání
během vývoje se uplatňují dvě tendence:
evoluční = rozvojová – růst a zdokonalování životních struktur a funkcí
involuční = zániková – projevuje se úbytkem a rozpadem, převládá ke konci života
vnitřní výbava jedince postupně zahrnuje:
dědičná výbava – genová výbava od rodičů
genetické funkce – pozměněná genová výbava (např. při ozáření, svalová onemocnění)
vrozená výbava – jedinec si jí přináší na svět – závislá na genové výbavě i na vývoji plodu
konstituční výbava – zahrnuje vrozené výbavy i účinky prostředí na zrání (sport, onemocnění…)
zrání postupuje v určitých kritických obdobích, vývoj nelze urychlit je možné podporovat rozvoj některých oblastí mozkové kůry (zrakové, sluchové)
Vnější prostředí
zahrnuje působení fyzikálních vlivů na vývoj jedince, nadbytky a nedostatky vyvedou jedince z rovnováhy
Učení – má největší význam z vnějších vlivů na utváření osobnosti jedince
urychluje proces zrání, může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy
formy učení: nahodilé (např. individuální zkušenost s ohněm); soustavné (výchova)
dle získaných schopností dělíme učení na:
Senzomotorické - učení se činnostem, dovednostem motorickém
učení se poznatkům – osvojování znalostí, vědomostní učení, klasické školní vzdělání
učení se metodám řešení problémů – rozvíjí myšlenkové postupy, intelektové dovednosti (matematické vzorečky, pravidla pravopisu)
učení se umění žít s lidmi – sociální učení – soc. percepce, komunikace, charakter
napodobování, zpevňování správného chování, učení se indentifikaci, zástupné učení (neopakovat chybu druhého), anticipační učení (učit se, co je očekáváno)
Diferenciační pojetí vývoje osobnosti
dva základní přístupy na celkový vývoj osobnosti
diferenciační – osobnost se postupně mění z jednoduché soustavy ve složitou
stadiální – diskontinuitní pojetí
Stadiální pojetí vývoje osobnosti
pojímá vývoj osobnosti jako řadu po sobě následujících vývojových etap s určitými úkoly v každé z nich vyřešení nebo nezvládnutí úkolu na úrovni každé etapy rozhoduje o dalším směru vývoje osobnosti
Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje
pro každé stádium vývoje je typické zaměření veškerého zájmu jedince na určitou erotogenní zónu vlastního těla (uspokojení vývoj; neuspokojení frustrace)
pohlavní pud - základním činitelem, který se projevuje jako zvláštní energie – libido
-
orální stadium (první rok života) orální závislost - sání z prsu; orální agrese – růst zubů
-
anální stadium (2. až 3. rok) – hlavní erotogenní zóna = konečník (spojeno s vyměšováním)
-
falické stadium (okolo 4. roku) – hlavní zdroj uspokojování v oblasti genitálií
-
období latence (5. až 6. rok do počátku dospívání) – období relativního klidu
-
genitální stadium (od počátku puberty asi do 12. roku) – reaktivace sexuálních pudů