Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vnitřní výbava – zrání

  • během vývoje se uplatňují dvě tendence:

    • evoluční = rozvojová – růst a zdokonalování životních struktur a funkcí

    • involuční = zániková – projevuje se úbytkem a rozpadem, převládá ke konci života

  • vnitřní výbava jedince postupně zahrnuje:

    • dědičná výbava – genová výbava od rodičů

    • genetické funkce – pozměněná genová výbava (např. při ozáření, svalová onemocnění)

    • vrozená výbava – jedinec si jí přináší na svět – závislá na genové výbavě i na vývoji plodu

    • konstituční výbava – zahrnuje vrozené výbavy i účinky prostředí na zrání (sport, onemocnění…)

  • zrání postupuje v určitých kritických obdobích, vývoj nelze urychlit je možné podporovat rozvoj některých oblastí mozkové kůry (zrakové, sluchové)

Vnější prostředí

  • zahrnuje působení fyzikálních vlivů na vývoj jedince, nadbytky a nedostatky vyvedou jedince z rovnováhy

  • Učení – má největší význam z vnějších vlivů na utváření osobnosti jedince

    • urychluje proces zrání, může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy

    • formy učení: nahodilé (např. individuální zkušenost s ohněm); soustavné (výchova)

    • dle získaných schopností dělíme učení na:

      1. Senzomotorické - učení se činnostem, dovednostem motorickém

      2. učení se poznatkům – osvojování znalostí, vědomostní učení, klasické školní vzdělání

      3. učení se metodám řešení problémů – rozvíjí myšlenkové postupy, intelektové dovednosti (matematické vzorečky, pravidla pravopisu)

      4. učení se umění žít s lidmi – sociální učení – soc. percepce, komunikace, charakter

        • napodobování, zpevňování správného chování, učení se indentifikaci, zástupné učení (neopakovat chybu druhého), anticipační učení (učit se, co je očekáváno)

Diferenciační pojetí vývoje osobnosti

  • dva základní přístupy na celkový vývoj osobnosti

    • diferenciační – osobnost se postupně mění z jednoduché soustavy ve složitou

    • stadiální – diskontinuitní pojetí

Stadiální pojetí vývoje osobnosti

  • pojímá vývoj osobnosti jako řadu po sobě následujících vývojových etap s určitými úkoly v každé z nich vyřešení nebo nezvládnutí úkolu na úrovni každé etapy rozhoduje o dalším směru vývoje osobnosti

  • Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje

    • pro každé stádium vývoje je typické zaměření veškerého zájmu jedince na určitou erotogenní zónu vlastního těla (uspokojení vývoj; neuspokojení frustrace)

    • pohlavní pud - základním činitelem, který se projevuje jako zvláštní energie – libido

  1. orální stadium (první rok života) orální závislost - sání z prsu; orální agrese – růst zubů

  2. anální stadium (2. až 3. rok) – hlavní erotogenní zóna = konečník (spojeno s vyměšováním)

  3. falické stadium (okolo 4. roku) – hlavní zdroj uspokojování v oblasti genitálií

  4. období latence (5. až 6. rok do počátku dospívání) – období relativního klidu

  5. genitální stadium (od počátku puberty asi do 12. roku) – reaktivace sexuálních pudů

Témata, do kterých materiál patří