Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
odstup a potřeba soukromí – dokáže být sám, aniž by se cítil osamělý
nezávislost na kultuře a okolí – více záleží na vlastním životním stylu
smysl pro humor bez nepřátelství – humor se nedotýká slabin druhých
originalita a tvořivost – svoji představivost využívají ke zvládání problémů
sebetranscendence – jen opravdu silný jedinec umí překročit hranice své osobnosti, zapomenout na sebe a zcela se věnovat problému
Metody psychologie
-
psychologie sbírá, studuje, vysvětluje a zobecňuje získané poznatky zpracování logickými postupy
Pozorování
-
nejzákladnější metoda získávání informací o okolí
-
pozorné vnímání určitého objektu, provázené snahou získat co nejpřesnější poznání
-
2 základní typy pozorování:
-
introspekce – pozorování vlastního prožívání, motivů, psychických procesů
-
extrospekce – záměrné, pozorné vnímání chování druhých osob + zaznamenávání údajů
-
-
využívají se možnosti:
-
skryté pozorování – jednocestná zrcadla, přítomnost pozorovatele by ovlivnila situaci
-
přímé pozorování – pozorovatel je účastníkem pozorovaného jevu
-
-
dělení podle hledisek:
-
podle zaměřenosti
-
organizační pozorování – bez zaměření
-
zaměřené pozorování – zacílené na jednotlivý aspekt chování
-
-
podle délky pozorování
-
krátkodobé – často jednorázové // dlouhodobé systematické pozorování
-
-
podle situace
-
v přirozených situacích // v uměle navozených situacích
-
-
podle počtu pozorovaných jedinců
-
individuální pozorování // skupinové pozorování
-
-
-
podmínky úspěšného pozorování
-
důkladné studium problému, stanovení cíle, kategorie chování, objektivita, pečlivý záznam, systematické a plánovité pozorování, přemýšlení, bezprostředně formulovat dílčí výsledky
-
Experiment
-
nejuznávanější metoda – hlavně při výzkumech přírodních věd
-
základní typy:
-
laboratorní experimenty – většinou se zvířaty
-
experimentální
-
kontrolní
-
-
přirozené experimenty – blíží se pozorování, zkoumané osoby si ani nemusí uvědomovat, že jde o výzkum
-
Rozhovor
-
důležité, aby lidé uměli více naslouchat, než mluvit
-
Můžeme třídit z různých hledisek:
-
účel rozhovoru – přijímací, psychoterapeutický, výzkumný, přátelský, poradenský)
-
stupeň standardizace otázek – od naprosté volnosti po přesně standardizované otázky ANO/NE
-
počet účastníků rozhovoru - - dialog, rodinná skupina, formální skupinový rozhovor
-
-
kombinací těchto hledisek dostaneme celou řadu konkrétních rozhovorů:
-
psychoterapeutický – snaží se naslouchat
-
anamnestický – částečně řízený, zjišťuje tělesný a duševní vývoj jedince
-
řízený – vyžaduje čas a zkušenosti, pro výzkumy větší části populace
-
přijímací – částečně řízený, aby se uchazeč mohl projevit
-