Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • projektivní – speciální forma, používá se při jednání s dětmi (dítě si hraje na pohádkové postavy v různých situacích, které ho mohou traumatizovat)

  • k úspěšnému vedení rozhovoru je třeba ovládat i dotazování

    • tři základní formy dotazování:

      • osobní interview

      • telefonický interview

      • písemné dotazování

    • můžeme při něm využít celou řadu otázek:

      • přímé (jaký je váš názor…?)

      • nepřímé (myslíte si, že…?)

      • otevřené (respondent odpovídá volně)

      • uzavřené (vybírá si jednu z možností)

      • polozavřené (umožňují doplňující odpověď)

  • Dotazníkové metody

    • časově úspornější, zkoumání více osob najednou, snazší zpracování dat, předem připravené otázky

    • několik typů otázek:

      • výzkumné (zaměřené k cílům výzkumu)

      • informační

      • doplňující (plnící jiné funkce)

      • identifikační (úvod dotazníku, věk, pohlaví…)

      • kontrolní (zjišťují, jak pravdivě dotazovaný odpovídá)

    • způsoby odpovědí:

      • dvě krajní odpovědi (ANO/NE); dvě krajní se středovou nerozhodnou; několik odstupňovaných

    • hlavní nevýhoda dotazníku – nedostatečný osobní kontakt

    Psychologické testy

    • soubor metod zjišťujících úroveň schopností u zkoumané osoby, rysy osobnosti, vztahy v rodinách…

    • nejznámější testy schopností – testy měřící inteligenci, paměť, pozornost

    • termín IQ = inteligenční kvocient

      • test inteligence – měří pouze, jak se jedinci povedl vypracovat tento konkrétní test

      • projekční test – psycholog předkládá zkoumané osobě málo strukturovaný podnět, zaznamenává reakce a později analyzuje

    Hodnocení produktů činnosti

    • výtvarná a literární díla, hudební skladby – vypovídají o osobnosti tvůrce

    • u dětí se využívá hodnocení kreseb (lidská postava – mentální úroveň…)

    • rozbory písma zkoumá grafologie

    Počátky vývoje dítěte – ontogenetická psychologie

    • mláďata se učí nápodobou rodičů

    • Goddallová – pozorovala rozdíly chování šimpanzích mláďat podle osobnosti jejich matek

    • Harlowovův experiment – deprivovaná opičátka – vychována bez kontaktu s druhými, neuměla navazovat sexuální vztahy; pokud došlo k oplodnění, tak se k vlastním mláďatům chovali nemateřsky

    • mateřská láska – základní podmínka pro správný vývoj dítěte

    • socializace – začlenění člověka do společnosti, pozice, status, role…

    Proč někdo chce mít děti a někdo ne?

    • důvody mít děti

      • potřeba: stimulace, smysluplného života, životní jistoty, identity, otevřené budoucnosti

    • důvody nemít děti

      • život je nudný a monotónní, dítě brání v získávání jiných zkušeností, ohrožuje naši potřebu jistoty a bezpečí, brání v získání významných společenských cílů, brání v tvůrčí schopnosti

    • Langmeier a Matějíček – 5 skupin základních psychických potřeb, které musí být uspokojovány

      • potřeba: simulace, smysluplného života, životní jistoty, identity, otevřené budoucnosti, vědomí vlastního „já“

    Témata, do kterých materiál patří