Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
projektivní – speciální forma, používá se při jednání s dětmi (dítě si hraje na pohádkové postavy v různých situacích, které ho mohou traumatizovat)
k úspěšnému vedení rozhovoru je třeba ovládat i dotazování
-
tři základní formy dotazování:
-
osobní interview
-
telefonický interview
-
písemné dotazování
-
-
můžeme při něm využít celou řadu otázek:
-
přímé (jaký je váš názor…?)
-
nepřímé (myslíte si, že…?)
-
otevřené (respondent odpovídá volně)
-
uzavřené (vybírá si jednu z možností)
-
polozavřené (umožňují doplňující odpověď)
-
Dotazníkové metody
-
časově úspornější, zkoumání více osob najednou, snazší zpracování dat, předem připravené otázky
-
několik typů otázek:
-
výzkumné (zaměřené k cílům výzkumu)
-
informační
-
doplňující (plnící jiné funkce)
-
identifikační (úvod dotazníku, věk, pohlaví…)
-
kontrolní (zjišťují, jak pravdivě dotazovaný odpovídá)
-
-
způsoby odpovědí:
-
dvě krajní odpovědi (ANO/NE); dvě krajní se středovou nerozhodnou; několik odstupňovaných
-
-
hlavní nevýhoda dotazníku – nedostatečný osobní kontakt
Psychologické testy
-
soubor metod zjišťujících úroveň schopností u zkoumané osoby, rysy osobnosti, vztahy v rodinách…
-
nejznámější testy schopností – testy měřící inteligenci, paměť, pozornost
-
termín IQ = inteligenční kvocient
-
test inteligence – měří pouze, jak se jedinci povedl vypracovat tento konkrétní test
-
projekční test – psycholog předkládá zkoumané osobě málo strukturovaný podnět, zaznamenává reakce a později analyzuje
-
Hodnocení produktů činnosti
-
výtvarná a literární díla, hudební skladby – vypovídají o osobnosti tvůrce
-
u dětí se využívá hodnocení kreseb (lidská postava – mentální úroveň…)
-
rozbory písma zkoumá grafologie
Počátky vývoje dítěte – ontogenetická psychologie
-
mláďata se učí nápodobou rodičů
-
Goddallová – pozorovala rozdíly chování šimpanzích mláďat podle osobnosti jejich matek
-
Harlowovův experiment – deprivovaná opičátka – vychována bez kontaktu s druhými, neuměla navazovat sexuální vztahy; pokud došlo k oplodnění, tak se k vlastním mláďatům chovali nemateřsky
-
mateřská láska – základní podmínka pro správný vývoj dítěte
-
socializace – začlenění člověka do společnosti, pozice, status, role…
Proč někdo chce mít děti a někdo ne?
-
důvody mít děti
-
potřeba: stimulace, smysluplného života, životní jistoty, identity, otevřené budoucnosti
-
-
důvody nemít děti
-
život je nudný a monotónní, dítě brání v získávání jiných zkušeností, ohrožuje naši potřebu jistoty a bezpečí, brání v získání významných společenských cílů, brání v tvůrčí schopnosti
-
-
Langmeier a Matějíček – 5 skupin základních psychických potřeb, které musí být uspokojovány
-
potřeba: simulace, smysluplného života, životní jistoty, identity, otevřené budoucnosti, vědomí vlastního „já“
-