Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • dle oblasti uplatnění

    • teoretická – schopnost abstraktních operací

    • praktická – konkrétní operace s objekty

    • sociální – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích (navazování kontaktu…)

  • Měření inteligence

    • IQ = mentální věk / skutečný věk * 100 (platí asi do 30 let)

    • teoretická inteligence – nalézání a řešení problémů

    • praktická inteligence – využití poznatků v běžném životě

    • IQ < 69 = imbecilita; IQ 70-79 = těžká debilita; IQ 80-89 = nízká inteligence; IQ kolem 100 = průměrná inteligence; IQ > 140 = vynikající inteligence

  • Retardace – vrozené, po porodu získané postižení

  • Demence – získaná během života (pádem ze schodů, poslední stadium AIDS…)

  • Lehká mozková disfunkce – lehká změna chování – po, při, před narozením, vrozená

  • Sociální inteligence

    • schopnost sociálního vcítění, obratnost navazování kontaktů, schopnost přesvědčování…

    • někteří jedinci, přestože mají vysokou inteligenci, nedokáží komunikovat s druhými

    • Sternberg ji rozlišil: 1) školní (akademické úspěchy); 2) inteligence pro rozpoznávání problémů; 3) inteligence ulice (uplatnění v tvrdém boji o každodenní přežití)

    • Emociální inteligence (EQ) – schopnost úspěšně zvládat vlastní život, mít dobré vztahy s druhými

    • Gardner vyčlenil 8 dimenzí inteligence:

      • Jazyková

      • hudební – vnímání hudby

      • matematická a logická

      • prostorová - orientace

      • tělesná – tanec, sport, obratnost

      • intrapersonální – schopnost rozumět svým pocitům

      • interpersonální – schopnost sociální percepce

      • přírodní – vztah k přírodě

    • Měření EQ – sebevědomí, organizace vlastního života, motivování sebe sama, empatie, angažovanost

    Tvořivost

    • kreativita – činnost, jejímž výsledkem je něco nového

    • 3 hlavní přístupy ke zkoumání tvořivosti:

      • produkty tvořivosti // tvůrčí osobnost // tvůrčí proces

    Produkty tvořivosti

    • mohou přinášet nová správná řešení, často ale nebývají uznána za správná řešení

    • Bariéry tvořivosti: Sociální (společenské tabu), emociální (strach), kognitivní (nenaučil se, že to „nejde“)

    • Guilford rozdělil 2 druhy myšlení:

      • konvergentní (vyvíjení logických závěrů jediným možným způsobem)

      • divergentní (tvoření informací z informací původních, důraz na novost, tvůrčí)

        • vlastnosti divergentního myšlení – tvořivosti

          • plynulost, pružnost, propracování, původnost, citlivost, redefinice

    Tvůrčí osobnost

    • tvořivost – soubor vlastností osobnosti, které jsou předpokladem pro tvůrčí činnost

    • vnitřní činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů

      • určitá míra inteligence, otevřenost nové zkušenosti, sebeovládání a odpovědnost, aktivita

    • vnější činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů

      • výchovné přístupy, tlak ke konformitě, kulturní stereotypy

    Tvůrčí proces

    • heuristika – metody řešení, nauka o kreativních postupech

    • fáze tvůrčího procesu podle Poincarého

    Témata, do kterých materiál patří