Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dle oblasti uplatnění
teoretická – schopnost abstraktních operací
praktická – konkrétní operace s objekty
sociální – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích (navazování kontaktu…)
Měření inteligence
IQ = mentální věk / skutečný věk * 100 (platí asi do 30 let)
teoretická inteligence – nalézání a řešení problémů
praktická inteligence – využití poznatků v běžném životě
IQ < 69 = imbecilita; IQ 70-79 = těžká debilita; IQ 80-89 = nízká inteligence; IQ kolem 100 = průměrná inteligence; IQ > 140 = vynikající inteligence
Retardace – vrozené, po porodu získané postižení
Demence – získaná během života (pádem ze schodů, poslední stadium AIDS…)
Lehká mozková disfunkce – lehká změna chování – po, při, před narozením, vrozená
Sociální inteligence
schopnost sociálního vcítění, obratnost navazování kontaktů, schopnost přesvědčování…
někteří jedinci, přestože mají vysokou inteligenci, nedokáží komunikovat s druhými
Sternberg ji rozlišil: 1) školní (akademické úspěchy); 2) inteligence pro rozpoznávání problémů; 3) inteligence ulice (uplatnění v tvrdém boji o každodenní přežití)
Emociální inteligence (EQ) – schopnost úspěšně zvládat vlastní život, mít dobré vztahy s druhými
Gardner vyčlenil 8 dimenzí inteligence:
Jazyková
hudební – vnímání hudby
matematická a logická
prostorová - orientace
tělesná – tanec, sport, obratnost
intrapersonální – schopnost rozumět svým pocitům
interpersonální – schopnost sociální percepce
přírodní – vztah k přírodě
Měření EQ – sebevědomí, organizace vlastního života, motivování sebe sama, empatie, angažovanost
Tvořivost
kreativita – činnost, jejímž výsledkem je něco nového
3 hlavní přístupy ke zkoumání tvořivosti:
produkty tvořivosti // tvůrčí osobnost // tvůrčí proces
Produkty tvořivosti
mohou přinášet nová správná řešení, často ale nebývají uznána za správná řešení
Bariéry tvořivosti: Sociální (společenské tabu), emociální (strach), kognitivní (nenaučil se, že to „nejde“)
Guilford rozdělil 2 druhy myšlení:
konvergentní (vyvíjení logických závěrů jediným možným způsobem)
divergentní (tvoření informací z informací původních, důraz na novost, tvůrčí)
vlastnosti divergentního myšlení – tvořivosti
plynulost, pružnost, propracování, původnost, citlivost, redefinice
Tvůrčí osobnost
tvořivost – soubor vlastností osobnosti, které jsou předpokladem pro tvůrčí činnost
vnitřní činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů
určitá míra inteligence, otevřenost nové zkušenosti, sebeovládání a odpovědnost, aktivita
vnější činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů
výchovné přístupy, tlak ke konformitě, kulturní stereotypy
Tvůrčí proces
heuristika – metody řešení, nauka o kreativních postupech
fáze tvůrčího procesu podle Poincarého