Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Socializace – začleňování do společnosti

  • svým narozením vstupujeme do vztahů, které na nás působí:

    • přímo – vlivem jednotlivců // nepřímo – působením produktů lidské činnosti

  • sociokulturní vlivy – osobností se člověk stává, když se u něj v dětství utváří lidská forma fungování psychiky

  • záměrné působení – výchova… // nezáměrné působení – filmy, literatura…

Pozice, status, role

  • sociální pozice – místo, které jedinec zaujímá ve struktuře společnosti

  • sociální status – relativní výška sociální pozice

  • sociální role – určitým způsobem upravené chování

Skupinové normy

  • kontrolují chování členů skupiny, postoje a chování

Skupinová konformita

  • míra přizpůsobení se skupině

  • faktory, které se podílejí na skupinovém konformismu:

    • atraktivita skupiny

    • možnost negativních skupinových sankcí vůči nekonformním jedincům

    • autorita skupiny v očích jedince

    • kredit skupiny – přesvědčení jedince o správném jednání skupiny

  • podle míry a způsobu ztotožnění se se skupinou dělíme chování jedince na:

    • konformní

      • pravá konformita – souhlas vnitřně i navenek

      • oportunní konformita – souhlas navenek, vnitřně ne

    • nekonformní

      • kontrakonformní – „ze zásady NE“, vzdorovitý

      • nezávislý jedinec – samostatně se rozhoduje, zda se shodne se skupinou

Sociální kognice

  • vnímání a poznávání osob, ale také úsudky o nich

  • funkční schéma – pomáhají rozpoznávat a orientovat se v sociálních situacích

  • osobnostní filtr – vzniká vytvořením funkčních schémat na základě vnímání, paměti a zkušeností

    • výsledný vjem – přiměřený, zesílený, zeslabený, nulový, zkreslený

Sociální schéma

  • schéma osob – identifikace osob

  • schéma sebe sama – obecná informace o sobě samém

  • schémata rolí – normy chování

  • schémata událostí – typické sekvence událostí

  • procedurální sociální schéma – spíše formální pravidla

Sociální percepce

  • posuzování druhých osob, snaha pro kategorizaci

  • uplatňují se specifické efekty:

    • efekt prvního dojmu – po jistou dobu ovlivňuje další dojmy

    • efekt novosti

    • haló-efekt – výrazně na nás působí první dojem

  • nejčastější laické chyby:

    • implicitní teorie osobnosti – rozvíjení zjištěné vlastnosti, „zaškatulkování“

    • stereotyp – soubor charakteristik vystihující vymezenou skupinu lidí

    • míra přesnosti – neobjektivnost, neposuzování celku

Teorie komunikace

  • vzájemné dorozumívání, výměna informací v každé kultuře je vlastní systém komunikace

  • formy: neverbální (60-70%), verbální (30-40%), metakomunikace (sdělování činy)

  • komunikační prostředky podle smyslových orgánů:

    • akustické (sluchové) řeč, neverbální složky řeči (hlasitost, výška, tón…)

    • vizuální (zrakové) – pantomimika (mimika, gesta, postoje), proxemika, předměty kolem nás

    • taktilní (hmatové) – haptika (doteky)

    • olfaktorické (čichové)

Témata, do kterých materiál patří