Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Socializace – začleňování do společnosti
svým narozením vstupujeme do vztahů, které na nás působí:
přímo – vlivem jednotlivců // nepřímo – působením produktů lidské činnosti
sociokulturní vlivy – osobností se člověk stává, když se u něj v dětství utváří lidská forma fungování psychiky
záměrné působení – výchova… // nezáměrné působení – filmy, literatura…
Pozice, status, role
sociální pozice – místo, které jedinec zaujímá ve struktuře společnosti
sociální status – relativní výška sociální pozice
sociální role – určitým způsobem upravené chování
Skupinové normy
kontrolují chování členů skupiny, postoje a chování
Skupinová konformita
míra přizpůsobení se skupině
faktory, které se podílejí na skupinovém konformismu:
atraktivita skupiny
možnost negativních skupinových sankcí vůči nekonformním jedincům
autorita skupiny v očích jedince
kredit skupiny – přesvědčení jedince o správném jednání skupiny
podle míry a způsobu ztotožnění se se skupinou dělíme chování jedince na:
konformní
pravá konformita – souhlas vnitřně i navenek
oportunní konformita – souhlas navenek, vnitřně ne
nekonformní
kontrakonformní – „ze zásady NE“, vzdorovitý
nezávislý jedinec – samostatně se rozhoduje, zda se shodne se skupinou
Sociální kognice
vnímání a poznávání osob, ale také úsudky o nich
funkční schéma – pomáhají rozpoznávat a orientovat se v sociálních situacích
osobnostní filtr – vzniká vytvořením funkčních schémat na základě vnímání, paměti a zkušeností
výsledný vjem – přiměřený, zesílený, zeslabený, nulový, zkreslený
Sociální schéma
schéma osob – identifikace osob
schéma sebe sama – obecná informace o sobě samém
schémata rolí – normy chování
schémata událostí – typické sekvence událostí
procedurální sociální schéma – spíše formální pravidla
Sociální percepce
posuzování druhých osob, snaha pro kategorizaci
uplatňují se specifické efekty:
efekt prvního dojmu – po jistou dobu ovlivňuje další dojmy
efekt novosti
haló-efekt – výrazně na nás působí první dojem
nejčastější laické chyby:
implicitní teorie osobnosti – rozvíjení zjištěné vlastnosti, „zaškatulkování“
stereotyp – soubor charakteristik vystihující vymezenou skupinu lidí
míra přesnosti – neobjektivnost, neposuzování celku
Teorie komunikace
vzájemné dorozumívání, výměna informací v každé kultuře je vlastní systém komunikace
-
formy: neverbální (60-70%), verbální (30-40%), metakomunikace (sdělování činy)
komunikační prostředky podle smyslových orgánů:
akustické (sluchové) řeč, neverbální složky řeči (hlasitost, výška, tón…)
vizuální (zrakové) – pantomimika (mimika, gesta, postoje), proxemika, předměty kolem nás
taktilní (hmatové) – haptika (doteky)
olfaktorické (čichové)