Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moje_matro_PSYCHO_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obranné zkreslení – psychologická obrana naší osobnosti před vnímáním skutečnosti

Poznávací stylyglobální (vnímání celkového dojmu); analytický (zaměřenost na detaily)

Vědomí

  • v americkém pojetí podle Atkinsonové vědomí zahrnuje:

    • sledování sebe sama a svého okolí

    • ovládání sebe sama a svého okolí

  • předvědomé vzpomínky – zůstávají na okraji naší pozornosti, uložíme si je do paměti

Stupňovitost vědomí (Jung)

  • můžeme rozlišovat podle toho, jak jasně si něco uvědomujeme:

    • vědomí // předvědomí // nevědomí // kolektivní // nevědomí

Stavy vědomí – biologické hledisko

  • Podle Koukolíka:

    • stav bdělosti – opakem je spánek nebo bezvědomí

    • pracovní paměť – počínání zpaměti, smysl věty, krátkodobá

    • orientovaná pozornost

    • vědomí sama sebe

  • podle Balcara:

    • prožívání veškerého duševního dění

    • uvědomování si prožívaného – vnitřní zobrazování a zpracování

    • uvědomování si sebe jako prožívajícího – narušeno v psychotických stavech

  • vědomí vnáší do osobní dynamiky integritu sjednocující kvalitu

  • sebehodnocení – rozvíjí se v průběhu života, v závislosti na tom, jak ho hodnotí ostatní

  • PVH – pocit vlastní hodnoty – založeno na našem porovnávání s ostatními, na pyramidě potřeb podle Maslowa, na stupni uspokojení potřeb

Psychická struktura osobnosti

  • trvalý, uspořádaný celek rysů osobnosti, které určují způsob prožívání, reagování a chování jedince

  • 3 složky osobnosti, které vyjadřují odpovědi na otázky:

    • „Co člověk dokáže, co umí?“ – výkonné charakteristiky, kapacitní předpoklady

    • „Co člověk chce?“ – motivace

    • „Jaký člověk je?“ – temperament, charakter

Vlohy, schopnosti, dovednosti

  • Vlohy – vrozená vnitřní dispozice jedince, nepřístupná pozorování

    • rozložené v populaci podle Gaussovy křivky normálního rozpoložení

    • rozvíjí se učením a dozráváním schopností

    • po rozvíjení vloh schopnosti

  • Schopnosti – složité vlastnosti osobnosti, vznikají rozvíjením vloh

    • Obecné // speciální

    • Podle druhu činnosti:

      • smyslové – zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, pohyb…

      • psychomotorické – pohybové, sportovní, taneční

      • rozumové – intelektové schopnosti, inteligence

      • umělecké – smyslové + psychomotorické + talent

  • Nadání – soubor dobře rozvinutých schopností pro určitou oblast činnosti

  • Talent – zvlášť rozvinutá schopnost či nadání

  • Dovednosti – získáváme učením

Inteligence

  • dispozice k myšlení, schopnost vyrovnávat se s životními úkoly a problémy

  • ovlivněna dalšími faktory osobnosti:

    • dobrou orientací a dobrým myšlením; ostrým vnímáním a dobrou pamětí; koncentrovaným zaměřením na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením

  • Vrozená – závislá na funkcích mozku, rozvíjí se v průběhu dětství, od cca 20 ubývá

  • Získaná – rozvíjí se celý život, během studia mírně stoupá, klesá stářím, nebo pokud se nepoužívá

Témata, do kterých materiál patří