Moje_matro_PSYCHO_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Obranné zkreslení – psychologická obrana naší osobnosti před vnímáním skutečnosti
Poznávací styly – globální (vnímání celkového dojmu); analytický (zaměřenost na detaily)
Vědomí
v americkém pojetí podle Atkinsonové vědomí zahrnuje:
sledování sebe sama a svého okolí
ovládání sebe sama a svého okolí
předvědomé vzpomínky – zůstávají na okraji naší pozornosti, uložíme si je do paměti
Stupňovitost vědomí (Jung)
můžeme rozlišovat podle toho, jak jasně si něco uvědomujeme:
vědomí // předvědomí // nevědomí // kolektivní // nevědomí
Stavy vědomí – biologické hledisko
Podle Koukolíka:
stav bdělosti – opakem je spánek nebo bezvědomí
pracovní paměť – počínání zpaměti, smysl věty, krátkodobá
orientovaná pozornost
vědomí sama sebe
podle Balcara:
prožívání veškerého duševního dění
uvědomování si prožívaného – vnitřní zobrazování a zpracování
uvědomování si sebe jako prožívajícího – narušeno v psychotických stavech
vědomí vnáší do osobní dynamiky integritu sjednocující kvalitu
sebehodnocení – rozvíjí se v průběhu života, v závislosti na tom, jak ho hodnotí ostatní
PVH – pocit vlastní hodnoty – založeno na našem porovnávání s ostatními, na pyramidě potřeb podle Maslowa, na stupni uspokojení potřeb
Psychická struktura osobnosti
trvalý, uspořádaný celek rysů osobnosti, které určují způsob prožívání, reagování a chování jedince
3 složky osobnosti, které vyjadřují odpovědi na otázky:
„Co člověk dokáže, co umí?“ – výkonné charakteristiky, kapacitní předpoklady
„Co člověk chce?“ – motivace
„Jaký člověk je?“ – temperament, charakter
Vlohy, schopnosti, dovednosti
Vlohy – vrozená vnitřní dispozice jedince, nepřístupná pozorování
rozložené v populaci podle Gaussovy křivky normálního rozpoložení
rozvíjí se učením a dozráváním schopností
po rozvíjení vloh schopnosti
Schopnosti – složité vlastnosti osobnosti, vznikají rozvíjením vloh
Obecné // speciální
Podle druhu činnosti:
smyslové – zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, pohyb…
psychomotorické – pohybové, sportovní, taneční
rozumové – intelektové schopnosti, inteligence
umělecké – smyslové + psychomotorické + talent
Nadání – soubor dobře rozvinutých schopností pro určitou oblast činnosti
Talent – zvlášť rozvinutá schopnost či nadání
Dovednosti – získáváme učením
Inteligence
dispozice k myšlení, schopnost vyrovnávat se s životními úkoly a problémy
ovlivněna dalšími faktory osobnosti:
dobrou orientací a dobrým myšlením; ostrým vnímáním a dobrou pamětí; koncentrovaným zaměřením na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením
Vrozená – závislá na funkcích mozku, rozvíjí se v průběhu dětství, od cca 20 ubývá
Získaná – rozvíjí se celý život, během studia mírně stoupá, klesá stářím, nebo pokud se nepoužívá