Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů (podle Balcara):
A) vnější
1) Určitá míra inteligence – nutná, ne postačující podmínka u některých typů úkolů (např.technických).
Nejhorší je „tvořivý hlupák“, kt. vytváří množství neužitečných vynálezů a nápadů.
2) Otevřenost nové zkušenosti – odhodlanost zkusit něco nového, síla nést úzkost z nejistého výsledku a brát to
jako výzvu „to zvládnu“
3) Sebeovládání a odpovědnost – schopnost překonávat vlastní strach z posměšků a neúspěchů, překonání
svých emocionálních bariér. Podřízení se tvůrčí činnosti.
4) Aktivita – ve vytváření nových struktur a souvislostí ze zdánlivě nesouvisejících předmětů, věřit si
5) Pružnost ve způsobech poznávání – na různých úrovních myšlení, pružnost ve využívání myšlení analyticko-
syntetického i konvenčního (závislé na vzdělání, kulturním prostředí…)
B) vnitřní 1) Výchovné přístupy – Klasický vzdělávací systém je založený na autokratickém postoji učitelů (uznává za
správný jen vlastní názor, nepřipouští diskusi…), ten vyžaduje podřídivost a průměrnost. Zde jsou úspěšnější
dívky – jsou univerzálněji nadané, vydrží dlouhodobější zátěž, chlapci se uplatňují později (VŠ, praxe)
2) Tlak ke konformitě a odmítání odlišností – obecnější tlumivé vlivy. Ve skupině je konformita a podobnost
nutný předpoklad k dorozumívání a vnímání členů skupiny – vede ke ztrátě individuality a trestání odlišností.
3) Kulturní stereotypy – odlišné je společností chápáno jako abnormální, lidé se snaží nevybočovat (úspěšní
jedinci jsou podezřelý… v Západních společnostech je zvykem je napodobovat…)
Bariery tvořivosti: (vnější i vnitřní příčiny lze podobně dělit na bariery)