Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů (podle Balcara): 

A) vnější 

1)  Určitá míra inteligence – nutná, ne postačující podmínka u některých typů úkolů (např.technických). 

Nejhorší je „tvořivý hlupák“, kt. vytváří množství neužitečných vynálezů a nápadů. 

2)  Otevřenost nové zkušenosti – odhodlanost zkusit něco nového, síla nést úzkost z nejistého výsledku a brát to 

jako výzvu „to zvládnu“ 

3)  Sebeovládání a odpovědnost – schopnost překonávat vlastní strach z posměšků a neúspěchů, překonání 

svých emocionálních bariér. Podřízení se tvůrčí činnosti. 

4)  Aktivita – ve vytváření nových struktur a souvislostí ze zdánlivě nesouvisejících předmětů, věřit si 

5)  Pružnost ve způsobech poznávání – na různých úrovních myšlení, pružnost ve využívání myšlení analyticko-

syntetického i konvenčního  (závislé na vzdělání, kulturním prostředí…) 

B) vnitřní 1)  Výchovné přístupy – Klasický vzdělávací systém je založený na autokratickém postoji učitelů (uznává za 

správný jen vlastní názor, nepřipouští diskusi…), ten vyžaduje podřídivost a průměrnost. Zde jsou úspěšnější 
dívky – jsou univerzálněji nadané, vydrží dlouhodobější zátěž, chlapci se uplatňují později (VŠ, praxe) 

2)  Tlak ke konformitě a odmítání odlišností – obecnější tlumivé vlivy. Ve skupině je konformita a podobnost 

nutný předpoklad k dorozumívání a vnímání členů skupiny – vede ke ztrátě individuality a trestání odlišností. 

3)  Kulturní stereotypy – odlišné je společností chápáno jako abnormální, lidé se snaží nevybočovat (úspěšní 

jedinci jsou podezřelý… v Západních společnostech je zvykem je napodobovat…) 

Bariery tvořivosti: (vnější i vnitřní příčiny lze podobně dělit na bariery) 

Témata, do kterých materiál patří