Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
d) Komplexní schopnost vyrovnávat se s životními úkoly a problémy, jejíž jádro tvoří kognitivní dispozice, ale
uplatňují se v ní i další faktory osobnosti:
I.
dobrá orientace a dobré myšlení
II.
ostré vnímání a dobrá paměť
III.
koncentrované zaměření na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením H.J.Eysenck
- Inteligence má 2 složky:
Vrozená – fluidní (tekutá) inteligence
Rozvíjí se se zráním CNS, vrcholu dosahuje kolem 20 let, pak se postupně snižuje
Získaná – krystalická inteligence
Rozvíjí se z fluidní inteligence na základě zkušeností. Když je používána mírně stoupá, k jejímu
poklesu dochází ve stáří, pokud jí přestáváme používat, či vlivem nemoci.
- Lze jí dělit podle oblastí ve kt.se uplatňuje:
Teoretická – schopnost abstraktních operací
Praktická – konkrétní operace s objekty
Sociální – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích, je spojována s emocionální inteligencí
Měření inteligence
- 1.měření intelektových schopností provedl Alfred Binet (r.1905) – měl najít způsob jak poznat žáky, pro kt.je běžná
výuka příliš obtížná a potřebují odlišné osnovy – stanovil, kt.úkoly zvládnou děti v určitém věku, zavedl pojem
„mentální věk“ (MV). Průměrné 5-tileté dítě zvládá určité úkoly (nadané dítě je zvládne ve 4), jeho MV=4
- W.Stern zavedl pojem IQ (inteligenční kvocient), kt.stanovil jako poměr MV ke skutečnému věku x100
- V 1.sv.v. byly sestaveny neverbální testy do US-Army (testy Army-alfa a Army-beta)
- Testy inteligence mohou být užívány pouze psychology – špatný výklad výsledků může poškodit testovaného…