Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9.3. SOCIÁLNÍ INTELIGENCE - Mnozí jedinci s vysokou úrovní obecných intelektových schopností mají problémy v praktickém životě – chybí jim
sociální inteligence, své nápady a vědomosti neumí „prodat“ – tyto schopnosti ve školách nejsou rozvíjeny.
- Sternberg (1997) rozlišil „školní inteligenci“ (úspěchy v akademickém vzdělávání), „inteligenci pro
rozpoznávání problémů“ a „inteligenci ulice, krys“ (související s uplatněním v boji o každodenní přežití).
- Brocker – Emocionální inteligence (EQ) – rozlišuje 2 oblasti:
Schopnost úspěšně zvládat vlastní život
Schopnost mít dobré a úspěšné vztahy s druhými lidmi
- H.Gardner poukazuje na nutnost změn ve školním systému, aby bylo rozvíjeno všech 8 dimenzí inteligence:
Jazyková – srozumitelné vyjadřování, schopnost vysvětlovat, vyprávět příběhy
Hudební – schopnost vnímat hudbu, zapamatovat si melodie
Matematická a logická
Prostorová – využívanápro orientaci v přírodě
Tělesná a kinetická – v tanci, sportech, manuální šikovnost a obratnost
Intrapersonální – schopnost rozumět svým pocitům a emocím, umět je vyjádřit a umět být sám sebou
Interpersonální – rozvíjení schopností sociální percepce, empatie
Přírodní – vztah k přírodě založený na znalostech o ní, respektování přírodních zákonů
Měření IQ
- Testy nejsou standardně vydávány a používány, tyto publikace jsou spíše určeny k individuálnímu rozvíjení
vlastních schopností v 5 zákl.oblastech:
Sebevědomí
Organizace vlastního života
Motivování sebe sama
Empatie
Angažovanost v kontaktu s druhými lidmi