Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10.3. TVŮRČÍ PROCES - Problematika tvořivosti se překrývá s problematikou heuristiky (heurisko=nalézám) v oblasti hledání postupů,
metod řešení (Heuristické programy obsahují pravidla nacházení nových řešení – „Začni analýzou cíle, ne
zkoumáním vstupních údajů X algoritmy, kt.obsahují známé způsoby řešení)
Fáze tvůrčího procesu podle H.Poincaré
1) Příprava – Orientace v problému, promyšlení, co je podstatné. Studium literatury.
(„A.-Tyto knihy zde potřebuji umístit; B.-informace z těchto knih zde potřebuji umístit“ – řešíme jinak)
2) Inkubace – Fáze kdy jedinec rozvíjí aktivitu a hledá různá řešení, vymýšlí jaké postupy povedou k cíli.
3) Iluminace – fáze kde se uplatňuje nejcharakterističtější moment v tvůrčí činnosti: inspirace, intuice –
informace i zkušenosti z dřívějška byly intenzivně zpracovány na nevědomé úrovni – polevila intenzivní
analyticko-logická práce vědomí a mohlo dojít k průniku nevědomých obsahů do vědomí
(=> police se dají umístit i jinam a některé knihy si můžu pořídit v digitální podobě, odvézt pryč…)
4) Verifikace – ověření v praxi – zkoušíme, často zjistíme že jsme opomněli podstatná fakta =>jiné řešení
Rozvoj tvořivosti
- Dítě je zvídavé a zkoumá možnosti předmětů kolem sebe nejrůznějšími způsoby… Tvořivost dětí je v klasické
výuce spíš trestána => učí se poslouchat a podřizovat. Na VŠ a v praxi se očekává samostatné tvořivé řešení úkolů
=> „brainstorming“ k uvolnění tvořivosti.
Zapisovatel musí být nestranný a nikdo nesmí být zesměšňován ani opomíjen.
1.fáze – členové ventilují jaké problémy pociťují, vedoucí týmu je zapisuje, po vyčerpání témat má každý