Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

10.3. TVŮRČÍ PROCES -  Problematika tvořivosti se překrývá s problematikou heuristiky (heurisko=nalézám) v oblasti hledání postupů, 

metod řešení (Heuristické programy obsahují pravidla nacházení nových řešení – „Začni analýzou cíle, ne 
zkoumáním vstupních údajů X algoritmy, kt.obsahují známé způsoby řešení) 

Fáze tvůrčího procesu podle H.Poincaré 

1)  Příprava – Orientace v problému, promyšlení, co je podstatné. Studium literatury. 

(„A.-Tyto knihy zde potřebuji umístit; B.-informace z těchto knih zde potřebuji umístit“ – řešíme jinak) 

2)  Inkubace – Fáze kdy jedinec rozvíjí aktivitu a hledá různá řešení, vymýšlí jaké postupy povedou k cíli. 

3)  Iluminace – fáze kde se uplatňuje nejcharakterističtější moment v tvůrčí činnosti: inspirace, intuice – 

informace i zkušenosti z dřívějška byly intenzivně zpracovány na nevědomé úrovni – polevila intenzivní 

analyticko-logická práce vědomí a mohlo dojít k průniku nevědomých obsahů do vědomí 
(=> police se dají umístit i jinam a některé knihy si můžu pořídit v digitální podobě, odvézt pryč…) 

4)  Verifikace – ověření v praxi – zkoušíme, často zjistíme že jsme opomněli podstatná fakta =>jiné řešení 

Rozvoj tvořivosti 
-  Dítě je zvídavé a zkoumá možnosti předmětů kolem sebe nejrůznějšími způsoby… Tvořivost dětí je v klasické 

výuce spíš trestána => učí se poslouchat a podřizovat. Na VŠ a v praxi se očekává samostatné tvořivé řešení úkolů 
=> „brainstorming“ k uvolnění tvořivosti. 

  Zapisovatel musí být nestranný a nikdo nesmí být zesměšňován ani opomíjen. 
  1.fáze – členové ventilují jaké problémy pociťují, vedoucí týmu je zapisuje, po vyčerpání témat má každý 

Témata, do kterých materiál patří