psychologie-zkouskove-testy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Wundt svými experimenty a spisy o psychologii vytvořil základy vědecké psychologie a rozhodujícím způsobem přispěl k jejímu rozdělení s filozofií. Vznik laboratoře měl takový význam, protože v té době určovaly experimentální disciplíny. Aby se psychologie stála uznanou vědou, musela i ona prokázat, že je schopna pracovat experimentálně, v laboratoři.
Kromě Wundta jsou svými výzkumy důležití Hering, Ernst Mach, Külpe, Ebbinghaus, William James.
Haptika – co to je, kam patří, jak se nejčastěji vyjadřuje
Haptika - forma neverbální komunikace probíhající pomocí doteků.
doteky mají komunikační a symbolizující schopnost, mají různé významy a mohou být různě chápány.
-
Podání ruky je nejčastější formou neverbální komunikace.
Různě interpretován může být
způsob podání (vertikálně=spojenectví, partnerství; dlaní nahoru= vstřícnost, velkorysost)
délka stisku a jeho intenzita (příliš dlouhý a silný stisk=dominance; příliš slabý nebo krátký = nezájem)
Ale problém, že je to výklad chybný. Spíš zde hraje roli nejistota, snaha neublížit nebo prostě nezkušenost. Důvodů může být tolik, že si je ani nemůžeme jednoznačně vyložit.
Optimální stisk má být tedy přiměřeně pevný a dlouhý (max. 5 vteřin)
Tvořivost – vnější a vnitřní vlivy
Mezi vnitřní patří :
1. Určitá míra inteligence - pro tvůrčí řešení některých úkolů, třeba technických je zapotřebí určité úrovně inteligence, vědomostí i zkušeností v dané oblasti, ale jsou známa výtvarná či hudební díla, která vytvořili jedinci se sníženými intelektovými schopnostmi.
2. Otevřenost nové zkušenosti - radost zkusit něco nového.
3. Sebeovládání a odpovědnost - překonávání vlastního strachu z posměšků, neúspěchů, překonávání vlastních emociálních barier.
4. Aktivita - vytvářet nové vztahy, kde je jiní lidé nevidí.
5. Pružnost ve způsobech poznávání - překračování myšlenkových stereotypů.
Mezi vnější činitele patří:
1. Výchovné přístupy–všestranný vývoj
2. Tlak ke konformitě a odmítání odlišností - tlumivý vliv na tvořivost.
3. Kulturní stereotypy - lidé se většinou snaží příliš nevybočovat.
11b.
Vlastnosti tvořivosti
Kolektivní nevědomí
Mluvený projev
Pojmy: gesta (3),Symboly, Bloky, Ilustrátory. inteligence (3),kristalicka, fluidni,
Ericksonovo pojetí (8),kojenecké, batolecí, předškolní, mladší školní, puberta, ml. dospělost, zralá dospělost, pozdní dospělost, stáří řešení konfliktu (2)soupeření, spoluprace
Vlastnosti tvořivosti
Divergentní myšlení představuje tvoření informací z informace původní, klade se důraz na novost, množství a význam těchto alternativ. Divergentní myšlení = tvořivost
Vlastnosti tvořivosti:
1. plynulost- fluenci, schopnost plynule si vybavovat slova. (cvičení: „Napište povídku od písmene P!”)