Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zvukové prost edky mluveného projevu:
o
modulace síly - kladení p ízvuku ve v tné výpov di
o
modulace výšky - monotónní projev nudí, afektovaný odrazuje - je nutné "najít míru"
o
modulace tempa - rychlost, s jakou v tu pronášíme
o
frázování projevu - pro lepší zvýrazn ní mluveného ( len ní
i na kratší smysluplné
jednotky, nadechnutí s novou myšlenkou, frází)
Hlas by m l být st edn silný, tempo ani rychlé, ani p íliš pomalé
krajní p ípady vedou
k
ed asné únav poslucha
18.2
ÍPRAVA VLASTNÍHO MLUVENÉHO PROJEVU
hlasová p íprava – p ipravovat se nahlas (hravost s hlasem, vyhnutí se „eeeee“)
um ní práce s textem - papír A4 teme asi 3 min. - ožíváme vlastními zkušenostmi a p íklady, text
íst nejmén 3x, v textu výrazn vyzna it základní osnovu um ní práce s textem
podložit deskami, aby nebyla vid t tréma (chv jící se papír)
18.3 UM NÍ NASLOUCHAT
Úsp šná komunikace p edpokládá zvládnutí aktivního naslouchání a kladení otázek (projevujeme
zájem, usm
ujeme)
o
J. K ivohlavý - naslouchání je více, než slušení, nasloucháme:
sluchem (slov m)
zrakem (výraz m)
srdcem (láskou)
o
Hovo ící
nám sd luje:
své p edstavy
edsudky
postoje
názory
esv
ení
íká nám
co si myslí
co cítí
co by cht l
kým je
o
Poslucha i by m li být citliví a taktní - dávat najevo svou pozornost,
kladení otázek - získáváme informace i projevujeme zájem
Sociální konflikt | Konflikt interpersonální
29
19 SOCIÁLNÍ KONFLIKT
St etnutí dvou protich dných sil, snah a tendencí.
Konflikt m žeme d lit na:
o
Intrapersonální (vnit ní konflikt jednoho lov ka)
o
Interpersonální (mezi dv ma lidmi)
o
Skupinový (jedince a skupiny v rámci této jednotky)
o
Meziskupinový
19.1 KONFLIKT INTERPERSONÁLNÍ
konflikty mezi dv ma lidmi, nej ast jším d vodem je konflikt zájm
Modelové situace:
o
Oba cht jí totéž (oba cht jí pracovat na 1 PC a napsat dopis)
o
Zájmy se áste
p ekrývají (jeden pracovník má obchodní jednání v Chebu, druhý ten
samý den v Brn a k dispozici je jen jedno auto)
o
Každý chce n co úpln jiného (jeden preferuje jeden cíl, druhý odlišný)
Strategie ešení konfliktu:
o
soupe ení (nazývá se nulovým ešením) – jeden získá to, co druhý ztratí - „já“