Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Finanční právo

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Co je úkolem funkčního kontrolního systému v oblasti veřejné správy?

  • Veřejná správa je projevem a součástí moci výkonné ve státě, jejíţ činnost je povahy podzákonné a musí být uskutečňována na základě a v mezích zákonů. Jedná se tedy o řídící činnost, která je zvláštním druhem společenského řízení a je začleněná do systému společenského řízení jako celku

  • Kontrola je souhrn činností, které jsou nedílnou součástí každé řídící činnosti směřujících k vytčeným cílům. Kontrola se provádí v určitých vztazích a specificky se podílí na realizaci stanovených cílů.

  • Kontrolou veřejné správy se zjišťuje stav činnosti veřejné správy, co mělo být nebo má být, z jakého důvodu nebyly splněny určité povinnosti, vyvozují se závěry a dochází k nápravným opatřením. Kontrola veřejné správy tak plní následující funkce; poznávací (zjištění existujícího stavu), zjišťovací (ověření zamyšleného stavu), porovnávací (určení odchylek existujícího od zamyšleného) a nápravnou (náprava zjištěných odchylek).

  1. Jaké jsou kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu?

Vykonává kontrolu:

  • V oblasti hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými ve prospěch právnických osob

  • Plnění státního rozpočtu ČR

  • Státní závěrečný účet ČR

  • V oblasti hospodaření s prostředky poskytnutými ČR ze zahraničí a za záruky státu

  • Vydávání a umocňování státních cenných papírů

  • Zadávání státních zakázek

  • Může kontrolovat hospodaření ČNB

  1. Popište postup v případě schvalování rozpočtového opatření

- Rozpočtové opatření představuje proces, kterým se v průběhu rozpočtového období mění velikost jednoho schváleného závazného ukazatele ve prospěch či na úkor jiného, přičemž je zajištěn postupem s předepsanou schvalovací procedurou k získání schválení návrhu tohoto opatření.

Vláda předloží návrh zákona o státním rozpočtu předsedovi poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku

  1. Čtení – návrh zákona uvede navrhovatel, po něm vystoupí..?, poslanecká sněmovna obecně projedná v rozpravě základní údaje návrhu

  2. Čtení – uvede návrh zákona navrhovatel, s obsahem rozpočtu, jeho zdůvodnění přednáší jménem vlády ministr financí, po navrhovateli vystoupí zpravodaj rozpočtového výboru, o návrhu zákona se koná podrobná rozprava (může se vrátit do prvního čtení), připomínky a návrhy se pošlou předsedovi a poslancům poslanecké sněmovny

  3. Čtení – se zahájí 48 po skončení 2. čtení, koná se rozprava, ve kterém lze navrhnout pouze opravdu legislativně technické chyby (gramatické chyby). Pak se usnese, zda poslanecká sněmovna souhlasí, když s tím souhlasí – jde to k podpisu prezidenta a pak do sbírky zákonů a tento návrh se přeměňuje v zákon

Témata, do kterých materiál patří