Fonetika, fonologie, teorie pravopisu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nemají neznělý protiklad, slabikotvorné - r, l, m, n, ň, j
o
Přízvuk / akcent
▪
v češtině je na první slabice - pevný, nemění význam, hraniční signál signalisující
začátek slova / slovního spojení
o
Artikulace / (článkování)
▪
tvoření jednotlivých hlásek - koordinovaná činnost mluvidel vedoucí k produkci řeči
o
Spodoba / asimilace (znělosti)
▪
přizpůsobení hlásek v rámci slova do jedné znělosti - shoda [ˈzhoda / ˈschoda] - obojí
spisovné (Morava / Čechy)
▪
existuje více asimilací, např. artikulačního místa, způsobu, …
Nářečí - tradiční teritoriální dialekty (TTD) Vzorová věta: Dej mouku ze mlýna na vozík.
o
česká: Dej mouku ze mlejna na vozejk.
▪
diftongy
▪
obecná čeština
o
středomoravská (hanácká): Dé móku ze mléna na vozék
o
východomoravská (moravskoslovenská): Daj múku ze mlýna na vozík.
▪
nejstarší podoba češtiny
3
▪
nemá diftongy
o
slezská (lašská): Daj muku ze mlyna na vozik.
▪
ztráta kvantity
Základní diference je hláskoslovná
Mluvená a psaná forma jazyka, pravopis
= zvuková forma je starší, psaná vznikla jako záznam mluvené pro pozdější reprodukci
Mluvená forma
o
má navíc oproti psané - rychlost projevu, melodie hlasu, mimoverbální prostředky (mimika,
gestikulace)
o
mluvený projev je nám bližší, přirozenější (mluvčí se ho nemusí učit na rozdíl od psaného),
jeho tvorba je spontánní
o
možnost okamžité reakce
Psaná forma
o
zřetelnost, přehlednost (díky grafickým prostředkům - členění, grafické zvýraznění)
o
daná pravidla zaznamenávání, takže se v tom dobře orientuje, ale musíme se to učit
o
psanou formu se vědomě učíme