Filozofie - zk. Pichová
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Společně, tedy proto - Tvrdit, že událost , které se vyskytují zároveň, musí být v příčinném vztahu. „Ježibaba je stará a zároveň jí děti . Je hrozné, co stáří s člověkem provede.“
Poté, tedy proto - Tvrdit, že událost , které se vyskytují po sobě, musí být v příčinném vztahu. „Všimla sis, že vždycky, když dostanu hlad, je k jídlu perník?“
Přehlédnuí společné příčiny - Předpokládat příčinný vztah mezi dvěma událostmi, které jsou ale ve skutečnosti vyvolány událosí třetí . „To je zajímavé, že když si já dám k obědu perník, ty ho musíš jíst taky. Přestaň se už po mně opičit!“
Logický kruh - Vyvodit závěr, který je stejný jako některý z předpokladů argumentu. „Perník je nezdravý, protože se po něm tloustne. A tloustne se po něm proto, že je velmi, ale velmi nezdravý,“ poučila Mařenka babiznu.
Vytloukání klínu klínem - Předpokládat, že chyba může být opravena jinou chybou. „Hm, tak vy jste snědli můj perníček. Copak s tím asi provedeme? Už to mám, teď sním já vás a budeme vyrovnaní!“
Účelové doplnění - Doplnit dílčí neověřené či vymyšlené předpoklady ve snaze zachránit svůj argument. „Musím vás sníst, nemám tady už vůbec nic k jídlu,“ tvrdila babizna. „A co ten perník všude kolem?“ divily se děti . „Perník není jídlo, nýbrž pamlsek,“ odsekla.
Potvrzovací slepota - Věnovat pozornost jen důkazům podporujícím náš závěr a pomíjet proti důkazy. „Venku dost fouká, divně to zaskřípělo, a navíc mi to potvrdil i ten tenký hlas shora. Ano, perník ze střechy mi shodil asi opravdu větříček.“
Zamlčení - Záměrně pominout důkazy, které by odporovaly našemu závěru. „Budu péct chleba a vy mi budete pomáhat. Toho porcovacího nože si nevšímejte, ten zde mám kvůli myším.“
Lež - Vědomě tvrzená nepravda, zpravidla opakovaná. „Jsem vegetariánka,“ zaskuhrala babizna.
Nevyvratitelnost - Tvrdit něco, co nelze nijak smysluplně vyvrátit či potvrdit. „Ta babizna je určitě uhranutá, proto nás chce sníst.“
Svůdná názornost - Popsat okrajovou událost barvitě a s detaily, které mají vzbudit zdání, že jde o obvyklý stav věcí. „Když nám doma vždycky v sobotu po obědě tatínek ukazoval, jak se na lopatu sedá, rád říkal, že to se zavřenýma očima prostě nejde. A vy že byste to dokázala i poslepu?“
Odvedení pozornosti - Předložit nesouvisející důvody, fakta a tvrzení s cílem zmást proti stranu. „Jen se posaďte, stařenko. Ta lopata je krásně vyřezávaná. Četl jsem, že se na ní sedí mnohem pohodlněji než na motyce. Vy jste zhubla?“
Chybné dilemma - Předložit dvě řešení jako jediná možná, byť ve skutečnosti existují i jiná řešení. „Buď vás oba rychle a bezbolestně upeču, nebo vás vykrmím perníkem tak, že budete obézní a zahynete pomalu ve strašných mukách. Tak si vyberte.“