Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(10)17. a 18. Příprava na hodinu - Ptáci - vodní ptáci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: PTÁCI – VODNÍ PTÁCI

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 7. B a 7. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce

Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), počítač, promítací plátno a promítačka,

ppt prezentace, sešity žáků, papíry k poznávačce (praktické zkoušení – poznávání podle fotografií), psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie živočichů

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ekosystémy - biodiverzita)

A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky vodních ptáků probírané v hodině.

2. Žák rozdělí vodní ptáky na vrubozobé (kachnovité); potápky, kormorány (veslonohé) a racky; lysku.

3. Žák uvede 4 zástupce vrubozobých ptáků probíraných v hodině.

4. Žák rozliší znaky vodních ptáků skupiny vrubozobí a skupiny potápky, kormoráni a rackové a charakterizuje je na zástupcích.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): plovací blány, výměšek žlázy u ocasu, podkožní tuk, vroubky

opěrné: plavání, potápění, zadní končetiny, prsty, opeření, promazávání, ocas, nesmáčivé peří, podchlazení,

zobák, procezování, sběr, potrava, plankton, lov, rybožravost, všežravost

rozšiřující: veslovací noha, dlouhokřídlí, krátkokřídlí

2. Dovednosti

senzomotorické: provádění zprostředkovaného pozorování zástupců vodních ptáků podle obrázků v prezentaci

intelektuální: vymezení pojmu vodní ptáci, zacházení s pojmy plavání, potápění, plovací blána, opeření, promazávání, výměšek

žlázy u ocasu, podkožní tuk, vrubozobí, lov, rybožravost, všežravost; popsání společných znaků vodních ptáků;

klasifikování vodních ptáků; srovnání znaků mezi skupinou vrubozobí, skupinou potápky, kormoráni a rackové a lyskou

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: konkretizace – charakteristické znaky vodních ptáků,

srovnávání – skupina vrubozobí, skupina potápky, kormoráni a rackové a lyska;

klasifikace – rozdělení vodních ptáků;

analogie – spojitost ostrého zobáku a rybožravosti u potápek obdobná jako u kormoránů a racků

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích ptáků) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích ptáků)

horizontální: Př – F (schopnost létavého i plovavého pohybu, mechanismus termoregulace)

Př – ČJ (cizí slova – plankton; nadřazenost, podřazenost a souřadnost slov; mnohoznačnost slov – opeření, polák)

Témata, do kterých materiál patří