3. Záznam z hospitace - Ptáci - motivační hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7 min
8 min
4,5 min
0,5 min
závěrCo si myslíte, že bude příští hodinu v učebním materiáluo ptácích? Co se dozvíme o stavbě těla ptáků? - čte z tabule
- reaguje: To je vše?
- chválí žáky a povídá: A pak uvidíte, co v těch materiálech vlastně bude.
• nabádá: teď zkuste vyřešit rébus, je to taková hádanka, když na to přijdete, tak nejdřív si to zapište do sešitu nebo na papírek, počkejte a neříkejte to nikomu –o jaký ptačí druh jde?
- čte připravený rébus: Zkus vyluštit tento rébus: Otoč soupeřem a bude z něho pták.
- napoví: musíme určit synonymum (slovo stejného významu) ke slovu soupeř (- píše na tabuli) a pak ho přečíst odzadu
– nápověda: když mi někdo přebere partnera v lásce, je to…?
- sebral papírky se správným řešením, pak naznačuje řešení
- říká, ať 2 holky přinesou ŽK, napíšou do ŽK: Aktivita– rébus
- poprosil žákyni Jolanku k tabuli, ať napíše řešení na tabuli
- dodává: když ho otočím – je to KOS
• rozvíjí předchozí brainstorming formou ústního shrnutí: Ještě si teda ústně shrňme, co už dnes víte o stavbě těla, potravě…?
- reaguje: srdce dvoudílné / čtyřdílné?
- Které ptáky máte doma? (někt. vyvinou velkou rychlost, pštros. velká vejce, zpívání (zvuk), narážení do skel- čím větší plocha, tím horší, nejv. rozpětí křídel ( Albatros), někt. umrznou, sokol – zrak, krmítko v zimě, od papoušků kokony (~ pavouk), supi jí mršiny (mrtvá těla), ptáci s kamerkou- ve filmu, při letu)
• navrhuje: máme posledních 5 minut, každý řekne ptačí druh, který ho napadne
• informuje, že nyní bude přestávka, naváže se další hodinou
• odchází ze třídy
postupně chodí další - píší, co je napadá:
zobák, peří, křídlo, potrava, velikost, duté kosti - určitý moment se to mírně zastaví; - najednou se však k tabuli hrne poměrně hodně žáků (i kluci), vytvoří se až menší fronta žáků a postupně píší dále:
druhy ptáků, nepřátelé, létání, ocas, hmotnost, délka života, draví ptáci, migrování na jih, stavba těla, škůdci, rozmnožování, přezimování
• opět pozorně poslouchají
- někteří přemýšlí, vypadá to, že na to zatím nemohou přijít
- zpozorní, vzápětí někdo vyhrkne odpověď: SOK
- 2 holky se okamžitě hlásí, že to měli; - jdou s ŽK k učiteli
- Jolanka jde napsat na tabuli SOK
- - || - přitakává, ve třídě mírný šum
• postupně mnozí odpovídají:
- Duté kosti, někt. létají, kladou vejce, malí bez peří nebo s drobným, někt.v ČR i v zimě / odlét. do teplých krajin, mají 2 křídla, mají několikadílné srdce, …, nejv. na světě je pštros, někt. jí žížaly, dravci 1 dráp vzadu, někt. máme doma - papoušci („Alexandr veliký, malý“)
• mnozí přispívají nápady:
kos, datel, sokol, vrána, strakapoud, straka, vlaštovka; …, žako, krkavec, orel, datel, kukačka, albatros, havran, kondor, jiřička, pštros, andulka, emu, sova, konipas, ledňáček, kiwi, rosela, dudek, tukan, agapornis, kakadu, …