10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.
2. Výchova demokratického občana – má mezioborový a multikulturní charakter.
V obecné rovině představuje syntézu hodnot, a to spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti.
V konkrétní rovině pak především rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností
a porozumění demokratickému uspořádání společnosti a demokratickým způsobům řešení konfliktů a problémů.
3. Výchova v evropských a globálních souvislostech – akcentuje ve vzdělávání evropskou dimenzi, která podporuje globální myšlení a mezinárodní porozumění a jako princip prostupuje celým základním vzděláváním.
Podstatnou součástí evropské dimenze je výchova budoucích evropských občanů jako zodpovědných a tvořivých osobností, v dospělosti schopných mobility a flexibility v občanské a pracovní sféře i v osobním životě.
Rozvíjí vědomí evropské identity při respektování identity národní.
Otevírá žákům širší horizonty poznání a perspektivy života v evropském a mezinárodním prostoru a seznamuje je s možnostmi, které jim tento prostor poskytuje.
4. Multikulturní výchova – umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami.
Na pozadí této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty
5. Environmentální výchova – snaží se o pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.
Zdůrazňuje, že je nezbytné postupně přejít k trvale udržitelnému rozvoji společnosti, převzít odpovědnost nejen každý sám za sebe, ale i za jednání společnosti.
6. Mediální výchova – nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii.
Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty přicházející z médií.
Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Přitom sdělení, jež jsou médii nabízena, mají nestejnorodý charakter, vyznačují se svébytným vztahem k přírodní i sociální realitě a jsou vytvářeny s různými (namnoze nepřiznanými, a tedy potenciálně manipulativními) záměry.
Aplikační úkol
Vysvětlete, v čem spočívá transformace oborových obsahů do obsahů kurikula a jak se z kurikulárních obsahů stávají obsahy mysli.
Na příkladu vybraných oborových znalostí či dovedností zdůvodněte kritéria jejich výběru a uspořádání v kurikulu.