Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.

2. Výchova demokratického občana – má mezioborový a multikulturní charakter.

V obecné rovině představuje syntézu hodnot, a to spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti.

V konkrétní rovině pak především rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností
a porozumění
demokratickému uspořádání společnosti a demokratickým způsobům řešení konfliktů a problémů.

3. Výchova v evropských a globálních souvislostech – akcentuje ve vzdělávání evropskou dimenzi, která podporuje globální myšlení a mezinárodní porozumění a jako princip prostupuje celým základním vzděláváním.

Podstatnou součástí evropské dimenze je výchova budoucích evropských občanů jako zodpovědných a tvořivých osobností, v dospělosti schopných mobility a flexibility v občanské a pracovní sféře i v osobním životě.

Rozvíjí vědomí evropské identity při respektování identity národní.

Otevírá žákům širší horizonty poznání a perspektivy života v evropském a mezinárodním prostoru a seznamuje je s možnostmi, které jim tento prostor poskytuje.

4. Multikulturní výchova – umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami.

Na pozadí této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty

5. Environmentální výchova – snaží se o pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.

Zdůrazňuje, že je nezbytné postupně přejít k trvale udržitelnému rozvoji společnosti, převzít odpovědnost nejen každý sám za sebe, ale i za jednání společnosti.

6. Mediální výchova – nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii.

Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty přicházející z médií.

Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Přitom sdělení, jež jsou médii nabízena, mají nestejnorodý charakter, vyznačují se svébytným vztahem k přírodní i sociální realitě a jsou vytvářeny s různými (namnoze nepřiznanými, a tedy potenciálně manipulativními) záměry.

Aplikační úkol

Vysvětlete, v čem spočívá transformace oborových obsahů do obsahů kurikula a jak se z kurikulárních obsahů stávají obsahy mysli.

Na příkladu vybraných oborových znalostí či dovedností zdůvodněte kritéria jejich výběru a uspořádání v kurikulu.

Témata, do kterých materiál patří