10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• vnitřní podmínky výchovy tvoří komplexně pojatá dosažená úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin
vnitřní podmínky výchovy určitých edukantů tvoří:
fyzické (tělesné) a psychické (duševní) předpoklady jedince (vrozené, získané vlastnosti žádoucí i nežádoucí)
veškeré výchovně vzdělávací výsledky
výsledky jejich dosavadního pedagogicky nezáměrného utváření
Jsou dány vlohami a dispozicemi člověka
vnější podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje životního prostředí, a vnitřní podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje vychovávaných, se vzájemně složitě ovlivňují a podmiňují
Pro pochopení chování člověka je nutné poznat vnější i vnitřní podmínky života
Obecně rozlišujeme podmínky:
eufunkční – pozitivní formativní vlivy i účinky životního prostředí i životních zkušeností vychovávaných
neutrální – formativní účinky s vlivem ryze neutrálním
disfunkční – představují všechny formativní účinky, které jsou převážně rušiví, negativní
další členění podmínek výchovy (HORÁK, KOLÁŘ In SVOBODOVÁ, ŠMAHELOVÁ):
-
podmínky biologické povahy
-
podmínky psychické povahy
-
podmínky sociální povahy
Globální výchova jako integrující přístup k utváření osobnosti.
Environmentální výchova v rámci globální výchovy (srov. Horká 1998)
Charakteristickým rysem environmentální výchovy je její důraz na rozvíjení a kultivaci vztahu člověka k životnímu prostředí,
to zahrnuje odpovědnost vůči přírodě, vůči kulturám jiných i vůči příštím generacím (udržitelný rozvoj), souvislosti, vzájemné vztahy, podmíněnost, znalost a porozumění ekosystémům a vlivu činnosti člověka na přírodu,
globální přístup a systémové myšlení, změna vztahu ke světu prostřednictvím pochopení hodnoty přírody, změna hodnotové orientace – důraz na kvalitu života, překonání antropocentrismu,
Interdisciplinarita a systémový přístup: vyvážené využití racionálních, estetických a etických argumentů (prostupuje celou výukou).
Průřezová témata v RVP a jejich implementace do školního kurikula.
Jsou to povinná* témata, která zasahují do více předmětů (jdou jimi napříč, témata se prolínají z více předmětů).
Jsou do základního vzdělávání zařazena z potřeby řešit aktuální problémy, mají rozvíjet žákovu osobnost.
* Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání (ZV). Nemusí však být všechna zařazena v každém ročníku ZV, ale musí být zařazena všechna průřezová témata v rámci 1. i 2. stupně ZŠ.
Škola musí v průběhu ZV postupně nabídnout všechny tématické okruhy jednotlivých průřezových témat.
V rámci ZV je vymezeno 6 průřezových témat:
1. Osobnostní a sociální výchova – akcentuje formativní prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě.