Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• vnitřní podmínky výchovy tvoří komplexně pojatá dosažená úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin

vnitřní podmínky výchovy určitých edukantů tvoří:

  • fyzické (tělesné) a psychické (duševní) předpoklady jedince (vrozené, získané vlastnosti žádoucí i nežádoucí)

  • veškeré výchovně vzdělávací výsledky

  • výsledky jejich dosavadního pedagogicky nezáměrného utváření

Jsou dány vlohami a dispozicemi člověka

vnější podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje životního prostředí, a vnitřní podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje vychovávaných, se vzájemně složitě ovlivňují a podmiňují

Pro pochopení chování člověka je nutné poznat vnější i vnitřní podmínky života

Obecně rozlišujeme podmínky:

  • eufunkční – pozitivní formativní vlivy i účinky životního prostředí i životních zkušeností vychovávaných

  • neutrální – formativní účinky s vlivem ryze neutrálním

  • disfunkční – představují všechny formativní účinky, které jsou převážně rušiví, negativní

další členění podmínek výchovy (HORÁK, KOLÁŘ In SVOBODOVÁ, ŠMAHELOVÁ):

  • podmínky biologické povahy

  • podmínky psychické povahy

  • podmínky sociální povahy

Globální výchova jako integrující přístup k utváření osobnosti.

Environmentální výchova v rámci globální výchovy (srov. Horká 1998)

Charakteristickým rysem environmentální výchovy je její důraz na rozvíjení a kultivaci vztahu člověka k životnímu prostředí,
to zahrnuje odpovědnost vůči přírodě, vůči kulturám jiných i vůči příštím generacím (udržitelný rozvoj), souvislosti, vzájemné vztahy, podmíněnost, znalost a porozumění ekosystémům a vlivu činnosti člověka na přírodu,

globální přístup a systémové myšlení, změna vztahu ke světu prostřednictvím pochopení hodnoty přírody, změna hodnotové orientace – důraz na kvalitu života, překonání antropocentrismu,

Interdisciplinarita a systémový přístup: vyvážené využití racionálních, estetických a etických argumentů (prostupuje celou výukou).

Průřezová témata v RVP a jejich implementace do školního kurikula.

Jsou to povinná* témata, která zasahují do více předmětů (jdou jimi napříč, témata se prolínají z více předmětů).

Jsou do základního vzdělávání zařazena z potřeby řešit aktuální problémy, mají rozvíjet žákovu osobnost.

* Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání (ZV). Nemusí však být všechna zařazena v každém ročníku ZV, ale musí být zařazena všechna průřezová témata v rámci 1. i 2. stupně ZŠ.

Škola musí v průběhu ZV postupně nabídnout všechny tématické okruhy jednotlivých průřezových témat.

V rámci ZV je vymezeno 6 průřezových témat:

1. Osobnostní a sociální výchova – akcentuje formativní prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě.

Témata, do kterých materiál patří