10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
formy výchovy
-
výchova školní – vyučování a výchova ve školním prostředí
-
výchova mimoškolní – organizace a zájmové skupiny, zájmové studium, zájmové kroužky, veřejná výchova, veřejné sdělovací prostředky
-
výchova rodinná – výchova rodinou, harmonické vztahy mezi rodiči a dětmi
-
sebevýchova – identifikace, sebepoznání, autoregulace a zpětná vazba
organizační formy výchovné práce
skupinová práce, individuální práce, hromadné působení, společná práce vychovatele
a vychovávaných, práce na projektech, problémové situace a jejich společné řešení
výchovné instituce
-
rodina, škola a školská soustava jako celek, školská zařízení (družina, škola v přírodě, domov mládeže, školní knihovna, školní jídelna), výchovné poradenství, dětské a mládežnické organizace různého zaměření, hromadné sdělovací prostředky, kulturní instituce, zájmové organizace, církevní organizace, sportovní a tělovýchovné organizace, „fandění“, skupiny a kolektiv ve škole, masová zábava
výchovné prostředky, kterými působí škola
obsah vzdělávání, vzdělávací program školy, kvalifikace a schopnosti učitelů, kolektiv žáků a jeho složení, kolektiv učitelů, systém a kvalita řízení školy, materiální vybavení školy, vyučování, hygienická situace, architektonické uspořádání školy, spolupráce školy a veřejnosti, komunikace učitelů a žáků, hodnocení, autorita učitelů, vztahy učitelů a žáků
Podmínky výchovy
Výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog – žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek
Podmínky výchovy jsou determinanty procesu výchovy, vedení, kultivace i utváření lidí
Podmínky výchovy jsou nesčetné, mimořádně diferencované i vzájemně propojené
Je třeba rozlišovat mezi následujícími pojmy:
okolí – souhrn všech vnějších podmínek přírodních i sociálních bez ohledu na to, zda jsou pro člověka zdrojem vývojových podnětů nebo nejsou
prostředí – omezujeme jen na okolní jevy, které mají pro určitého člověka nějakou subjektivní hodnotu účinkující jako podnět, na něž nevědomě i vědomě reaguje
Dělení podmínek výchovy:
• vnější podmínky výchovy tvoří sociální i přírodní okolnosti, za nichž výchova probíhá, vliv existujícího životního prostředí na vychovávané osobnosti, dosažená úroveň života, životní prostředí vychovatelů i vychovávaných, formativní vlivy sociálního a přírodního prostředí
Podmínkami výchovy jsou: čas, velikost školy a její vybavení, pravidla spojená s klimatem školy, kurikulum, učebny, jejich materiální vybavení, pomůcky, hřiště, dílny, laboratoře, knihovna, jídelna, učivo, řízení výchovného procesu, třída žáků chápaná jako sociální skupina, vyučující
Faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní, zdravotní i demografické