Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Řízení třídy, formy vyučování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

B) realizační část

  • skládá se z „fází výuky“ = sekvence výuky, které jsou variabilní a vzájemně se prostupují (nejsou izolované a uzavřené)

Optimální sled: motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace

  1. motivace

= „souhrn činitelů, které, podněcují, orientují a udržují chování člověka“

  • nástroj jak zvýšit efektivitu učební činnosti žáků

TYPY MOTIVACE

A) Vnitřní motivace (žákův zájem)

- žák se učí protože ho činnost zaujala

- cílem je získání daných dovedností

- přirozenou zvědavost lze využít jako motivační prvek k učebním činnostem

- je samoudržující – čím více se tomu věnuji, tím více mě to zajímá a baví - př. koníčky, sport

B) Vnější motivace

- žák se učí proto, aby něco získal (pozitivní) nebo aby se něčemu vyhnul (negativní)

- dosažení dovednosti není cílem, ale pouze prostředkem k splnění jiného cíle

- jakmile je cíl dosažen – úsilí ustane (př. složená zkouška, dosažený titul)

Vnitřní a vnější motivace nemusí být neslučitelné!

Př. studujete VŠ, protože Vás zajímá biologie a přitom potřebujete získat titul, abyste mohli jít učit.

Posílení vnitřní motivace

  • vzbuzení přirozené zvědavosti – vzbuzení zájmu (badatelské úlohy)

  • výběr zajímavých a praktických témat

  • nechat žákovi zvolit úkol - zodpovědnost za svůj projekt

  • hry

Posílení vnější motivace

  • odměna (jednička, plus, drobný dárek)

  • uznání a pochvala (posílení žákovy prestiže ve třídě)

  • zdůraznění užitečnosti pro další život (povolání)

– př. bez psaní všemi deseti se sekretářka neobejde

  1. expozice

= zprostředkování nového učiva

  • zahrnuje všechny způsoby (= výukové metody), které vedou k osvojení učiva (nejenom výklad, ale i vysvětlování, vyprávění, práce s textem, pozorování, pokus apod.)

  • použití aktivizačních metod=>přesunutí aktivity na žáka

- návaznost na pojmy opěrné a vytváření pojmů nových

  • formování základů a východisek dovedností a návyků

  1. fixace

= upevňování osvojených vědomostí a dovedností (hl. rozdíl mezi výukou a živelným pozorováním)

  • návrat k osvojenému učivu v systému promyšlených učebních úloh

  • opakování, procvičování

  • systematičnost

  • logická návaznost a propojenost učiva

  • zajímavost opakování - střídání forem a prostředků

  • každý další návrat k již osvojenému učivu má být na obecnější úrovni – postižení souvislostí a pochopení podstaty jevů

  1. diagnóza

- zahrnuje všechny typy diagnostiky: zkoušení, prověřování, hodnocení, známkování

- zpětná vazba o žákově práci v průběhu celé výuky

Cíl: soustavně zjišťovat aktuální stupeň osvojení učiva žáky (hledání příčiny a možného řešení)

- diagnóze bude věnována samostatná přednáška

5) aplikace

- použití získaných vědomostí v praxi a řešení nových praktických úloh a situací v životě

Témata, do kterých materiál patří