Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vznik i změny hierarchie hodnot závisí na řadě činitelů: věk, vzdělání, výchova, profese, rodina inteligence, společenské zařazení.

Životní styl člověka určuje hodnotová orientace osobnosti, např. teoretická, praktická, ekonomická, ekologická, estetická, etická, sociální, politická, náboženská,…

HODNOTOVÁ ORIENTACE – hierarchicky uspořádaný soubor hodnot

- míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje určitým věcem…

Základní hodnotová orientace se utváří od útlého dětství jak z vrozených dispozic, tak ze souboru vnějších činitelů – zprostředkovateli hodnot jsou: rodina, škola, přátelé, stát, lokální prostředí, oblast volného času. Jedinec volí mezi hodnotami, některé přijímá, jiné odmítá.

Hodnoty ve výchově:

Z hlediska subjektivního jsou základní morální hodnoty důležité zejména proto, že jejich uznání je nejefektivnějším a nejdůležitějším způsobem výchovy, jakým můžeme přispět k tomu, aby se děti cítily v životě spokojené a šťastné. Soustava hodnot, kterou jedinec přijímá a která jej svým obsahem přitahuje, se nazývá hodnotový systém. Na základě osvojených hodnot a utvořeného hodnotového systému se u každého člověka formuje osobité zaměření, které označujeme hodnotová orientace. Každý člověk, ale i společnost, ať už rodina nebo školní, pracovní skupina si může vytvořit své vlastní klíčové hodnoty, ke kterým budou směřovat, respektovat je a cíleně na nich pracovat. Vše ovlivňují jak již zvnitřněné normy, tak dále se vyvíjející další, nové hodnoty.

Hodnoty a škola:

Oblast výchovy k hodnotám nemá v naší pedagogice tradici. Žáci se s tímto tématem nejčastěji seznamují v rámci výchovy etické (resp. mravní), estetické, občanské, multikulturní a v rámci výchovy k demokracii. Jako samostatný obor se výchova k hodnotám vyskytuje v zahraničí, přesto se ale značně prolíná s problematikou morálního vývoje, mravní výchovy a výchovou charakteru.

Vychovávat žáky k hodnotám je možné dvojím způsobem.

  1. Žáci jsou vedeni nepřímo k určitým – pedagog se nezmiňuje o konkrétní hodnotě. Je-li výuka ve škole řádně zorganizována, vede žáky k vytrvalosti, zodpovědnosti, toleranci a respektu a to bez ohledu na to, co je právě náplní učiva.

  2. Výchova k hodnotám však může mít i podobu specifickou a to tehdy, jestliže obsahem výuky jsou hodnoty samy. Tato specifická forma výuky rozvoje hodnotových struktur žáků však na našich školách prakticky chybí. Je-li žákům dovoleno samostatně prověřovat a analyzovat takové hodnoty jako je svoboda, čestnost, soucit a mnohé jiné stávají se tyto hodnoty v jejich životě velkým přínosem

Hodnoty v RVP

Průřezová témata: reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Mají výrazně formativní charakter - pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.

Témata, do kterých materiál patří