18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vznik i změny hierarchie hodnot závisí na řadě činitelů: věk, vzdělání, výchova, profese, rodina inteligence, společenské zařazení.
Životní styl člověka určuje hodnotová orientace osobnosti, např. teoretická, praktická, ekonomická, ekologická, estetická, etická, sociální, politická, náboženská,…
HODNOTOVÁ ORIENTACE – hierarchicky uspořádaný soubor hodnot
- míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje určitým věcem…
Základní hodnotová orientace se utváří od útlého dětství jak z vrozených dispozic, tak ze souboru vnějších činitelů – zprostředkovateli hodnot jsou: rodina, škola, přátelé, stát, lokální prostředí, oblast volného času. Jedinec volí mezi hodnotami, některé přijímá, jiné odmítá.
Hodnoty ve výchově:
Z hlediska subjektivního jsou základní morální hodnoty důležité zejména proto, že jejich uznání je nejefektivnějším a nejdůležitějším způsobem výchovy, jakým můžeme přispět k tomu, aby se děti cítily v životě spokojené a šťastné. Soustava hodnot, kterou jedinec přijímá a která jej svým obsahem přitahuje, se nazývá hodnotový systém. Na základě osvojených hodnot a utvořeného hodnotového systému se u každého člověka formuje osobité zaměření, které označujeme hodnotová orientace. Každý člověk, ale i společnost, ať už rodina nebo školní, pracovní skupina si může vytvořit své vlastní klíčové hodnoty, ke kterým budou směřovat, respektovat je a cíleně na nich pracovat. Vše ovlivňují jak již zvnitřněné normy, tak dále se vyvíjející další, nové hodnoty.
Hodnoty a škola:
Oblast výchovy k hodnotám nemá v naší pedagogice tradici. Žáci se s tímto tématem nejčastěji seznamují v rámci výchovy etické (resp. mravní), estetické, občanské, multikulturní a v rámci výchovy k demokracii. Jako samostatný obor se výchova k hodnotám vyskytuje v zahraničí, přesto se ale značně prolíná s problematikou morálního vývoje, mravní výchovy a výchovou charakteru.
Vychovávat žáky k hodnotám je možné dvojím způsobem.
Žáci jsou vedeni nepřímo k určitým – pedagog se nezmiňuje o konkrétní hodnotě. Je-li výuka ve škole řádně zorganizována, vede žáky k vytrvalosti, zodpovědnosti, toleranci a respektu a to bez ohledu na to, co je právě náplní učiva.
Výchova k hodnotám však může mít i podobu specifickou a to tehdy, jestliže obsahem výuky jsou hodnoty samy. Tato specifická forma výuky rozvoje hodnotových struktur žáků však na našich školách prakticky chybí. Je-li žákům dovoleno samostatně prověřovat a analyzovat takové hodnoty jako je svoboda, čestnost, soucit a mnohé jiné stávají se tyto hodnoty v jejich životě velkým přínosem
Hodnoty v RVP
Průřezová témata: reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Mají výrazně formativní charakter - pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.