Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Osobnostní a sociální výchova, při jejíž výuce by si měli žáci uvědomit hodnotu vzájemné spolupráce a pomoci, hodnotu jinakosti lidí tj. rozmanitosti jejich názorů, způsobů chování a přístupů k řešení problémů.

  • Výchova demokratického občana vštěpuje žákům hodnotu pomáhat potřebným, motivuje je k vzájemné ohleduplnosti a vede je k utváření následujících hodnot: svoboda, spravedlnost, solidarita, tolerance a odpovědnost.

  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech má za úkol budovat pozitivní postoje ke kulturní rozmanitosti a napomáhat upevnit vztah k tradičním evropským hodnotám.

  • Multikulturní výchova podporuje hodnotový systém žáků a snaží se korigovat jejich jednání. Ukazuje žákům, že rozdílnost lze chápat jako příležitost k vnitřnímu obohacení, nabádá k angažovanosti při potírání projevů xenofobie, jako je diskriminace, intolerance a rasismus.

  • Environmentální výchova motivuje žáky k pozitivnímu přístupu k přírodě a prostředí, které je obklopuje. Rovněž pomáhá utvářet zdravý životní styl.

Pro předávání hodnot je důležitý dialog mezi „předávajícím“ – rodičem, učitelem, vychovatelem, přítelem… a mladou generací.

Tento přístup spočívá v rovnosti mezi zúčastněnými (neboť i dospělí se učí od dětí a mládeže), vzájemná důvěře a velká otevřenosti mezi všemi zúčastněnými.

Důležité je také naučit se naslouchat druhého a dokázat konstruktivně diskutovat.

Silné emoce probouzejí témata jako je např. svoboda jedince, otázky kolem euthanasie, homosexuality, práva žen a mužů, otázky výchovy v rodině, víry, menšiny atd. – jedince se mohou k těmto tématům vyjádřit a přemýšlet o vlastním hodnotovém žebříčku a hodnotách, které vyznávají ostatní lidé.

Etická výchova – roku 2010 zavedena etická výchova jako doplňující předmět pro základní a střední školy. Vzdělávací obor, je založen na systematickém osvojování sociálních dovedností u žáků především na základě zážitkové metody. Není tedy filozofickou disciplínou, ale praktickým pedagogicko-psychologickým nástrojem, jak u žáků rozvíjet základní sociální dovednosti. Základním cílem - vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnost učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby.

Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru je:

  1. Mezilidské vztahy a komunikace.

  2. Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe.

  3. Pozitivní hodnocení druhých.

  4. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.

  5. Komunikace citů.

  6. Interpersonální a sociální empatie.

  7. Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů.

  8. Reálné a zobrazené vzory.

  9. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.

  10. Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy.

Témata, do kterých materiál patří