18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Osobnostní a sociální výchova, při jejíž výuce by si měli žáci uvědomit hodnotu vzájemné spolupráce a pomoci, hodnotu jinakosti lidí tj. rozmanitosti jejich názorů, způsobů chování a přístupů k řešení problémů.
Výchova demokratického občana vštěpuje žákům hodnotu pomáhat potřebným, motivuje je k vzájemné ohleduplnosti a vede je k utváření následujících hodnot: svoboda, spravedlnost, solidarita, tolerance a odpovědnost.
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech má za úkol budovat pozitivní postoje ke kulturní rozmanitosti a napomáhat upevnit vztah k tradičním evropským hodnotám.
Multikulturní výchova podporuje hodnotový systém žáků a snaží se korigovat jejich jednání. Ukazuje žákům, že rozdílnost lze chápat jako příležitost k vnitřnímu obohacení, nabádá k angažovanosti při potírání projevů xenofobie, jako je diskriminace, intolerance a rasismus.
Environmentální výchova motivuje žáky k pozitivnímu přístupu k přírodě a prostředí, které je obklopuje. Rovněž pomáhá utvářet zdravý životní styl.
Pro předávání hodnot je důležitý dialog mezi „předávajícím“ – rodičem, učitelem, vychovatelem, přítelem… a mladou generací.
Tento přístup spočívá v rovnosti mezi zúčastněnými (neboť i dospělí se učí od dětí a mládeže), vzájemná důvěře a velká otevřenosti mezi všemi zúčastněnými.
Důležité je také naučit se naslouchat druhého a dokázat konstruktivně diskutovat.
Silné emoce probouzejí témata jako je např. svoboda jedince, otázky kolem euthanasie, homosexuality, práva žen a mužů, otázky výchovy v rodině, víry, menšiny atd. – jedince se mohou k těmto tématům vyjádřit a přemýšlet o vlastním hodnotovém žebříčku a hodnotách, které vyznávají ostatní lidé.
Etická výchova – roku 2010 zavedena etická výchova jako doplňující předmět pro základní a střední školy. Vzdělávací obor, je založen na systematickém osvojování sociálních dovedností u žáků především na základě zážitkové metody. Není tedy filozofickou disciplínou, ale praktickým pedagogicko-psychologickým nástrojem, jak u žáků rozvíjet základní sociální dovednosti. Základním cílem - vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnost učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby.
Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru je:
Mezilidské vztahy a komunikace.
Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe.
Pozitivní hodnocení druhých.
Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.
Komunikace citů.
Interpersonální a sociální empatie.
Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů.
Reálné a zobrazené vzory.
Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.
Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy.