Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Výchovná prostředí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Skutečné vrstevnické skupiny se začínají utvářet v průběhu školní docházky. S přibývajícím věkem jejich role roste. Vrstevnické skupiny lze charakterizovat podle kritérií platících pro sociální skupiny obecně. To znamená, že je můžeme rozlišovat podle velkosti, struktury, z hlediska pohlaví, příslušnosti sociální, náboženské, politické apod. Důležitými znaky jsou cíle, normy, kterými se členové řídí, hodnoty, které vyznávají.

Vrstevnické skupiny mohou být formální (mají svá pravidla, řád, symboliku – výchovná skupina v domově mládeže) i neformální (vznikly spontánně, přirozeně).

Dětská mládežnická hnutí – neformální charakter, spojují je pouze názory (ideologie), např. hnutí Hippie reagující již v 60. letech na negativa civilizace (v USA proti válce ve Vietnamu) a hlásající příklon k přírodě.

Dětské mládežnické organizace – vyžaduje přímo členství vyjádřené většinou členským průkazem, příspěvky, víceméně povinnou účast na akcích apod., např. Pionýr

Z pedagogického hlediska je problematika vrstevnických skupin, organizací a hnutí dětí a mládeže důležitá ze dvou důvodů. Jednak by výchovný pracovník měl mít přehled o těchto skupinách, vědět o jejich působení a jakou povahu mají jejich aktivity. Činnost vrstevnických skupin se uskutečňuje především ve volném čase.

Základní typy sdružení dětí a mladých lidí:

  1. Sdružení všestranného obsahu se základním posláním výchovy k občanství

  • Junák, Pionýr

  1. Sdružení zájmová

  • Tělovýchovná sdružení dospělých – Sokol, umělecká tvořivost, technické činnosti

  1. Sdružení veřejně prospěšná

  2. Sdružení odporů a politických stran

  3. Sdružení orientovaná nábožensky

  4. Samosprávné struktury dětí a mládeže

  • Žákovské samosprávy, parlamenty ve školách,

Pojmem KOMUNITNÍ ŠKOLA se označuje škola nižšího stupně, zejména základní škola, kterou:

  1. Zřizuje obec – komunální samospráva,

  2. Zřizuje určitá komunita – např. náboženská či občanské sdružení,

  3. Jsou velmi významně napojeny na život lokální komunity,

  4. Jsou školami založenými na myšlence školní pospolitosti, obce.

V prvním případě jde zejména o to, že řada škol, v českém kontextu většina škol základních mateřských, je zřizována místní, komunální, obecní samosprávou, proto je lze nazvat školami komunitními. Není-li vztah zřizovatel – škola pouze formální, lze v součinnosti s místními úřady dosahovat úspěšněji cílů, které si škola klade, a na oplátku poskytovat služby místní komunitě.

Druhý případ je pro ČR poměrně netypický. Např. Španělsko – soukromý, většinou církevní vzdělávací sektor.

Ve třetím případě je škola přirozeným společenským centrem a duchovním, kulturním i materiálním zázemím lokální komunity. Jedná se o důslednou realizaci myšlenky otevřeného vyučování, resp. Otevřené školy

Témata, do kterých materiál patří