22. Specifika pedagogické a výukové komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Neverbální komunikace:
zpravidla je součástí komunikace verbální
jde o sdělování:
pohledy (řeč očí)
výrazy obličeje (mimika)
pohyby (kinetika)
fyzickými postoji (konfigurací všech částí těla)
gesty (gestika)
dotykem (haptika)
přiblížením či oddálením (proxemika)
úpravou zevnějšku a prostředí
na rozdíl od verbálních informací působí neverbální informace komplexně, výstižně a mobilně, učivo jimi zprostředkovávané si žáci většinou osvojují rychleji
neverbální komunikace se vyznačují racionálností a úsporností vyjadřování, což se může uplatnit při opakování a procvičování učiva
účinné je postihování základních jevů a vztahů pomocí schémat, grafů, znaků, symbolů apod.
žáci by se měli od počátku školní docházky učit rozumět základům neverbálního obrazového jazyka a měli by postupně umět se samostatně orientovat v informacích
Komunikace jednáním, činem:
v řešení konkrétních problémů, v činnosti, se projevují nejen vědomosti a dovednosti, ale především názory a postoje
činy a jednání učitele jsou komplexní výpovědí o celkovém vzdělanostním obzoru učitele a o jeho vlastnostech morálních a lidských