Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VZDĚLÁVACÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY V KONTEXTU EVROPSKÉ UNIE

a) Lisabonský proces

- v březnu 2000 vytyčila v Lisabonu Rada Evropy hlavní strategický cíl pro evropské společenství pro období 2000-2010: Evropa by se měla "stát nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti"

- Evropská komise v této souvislosti vytyčila 3 strategické záměry a 13 cílů:

- pro práci na jednotlivých cílech byly vytvořeny v rámci Evropské komise pracovní skupiny, v nichž má Česká republika své zástupce

b) Boloňská deklarace

- hlavním cílem Boloňského procesu je vytvořit a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (EuropeanHigherEducation Area – EHEA) - to však nemá primárně znamenat sjednocení jednotlivých národních systémů, jako spíše vytváření a rozvíjení prostředků pro jejich propojení

- cílem Boloňského procesu je zachovat diverzitu národních systémů (a jednotlivých vysokých škol) a zvýšit jejich vzájemnou prostupnost, ať už v rámci mezinárodní mobility studentů a akademiků nebo v rámci uznávání akademického vzdělání a kvalifikace získaných v ostatních zemích

Hlavní prvky Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA)

1. třístupňové strukturované studium - rozdělení studia na tři cykly, bakalářský, magisterský a doktorský

2. kreditový systém ECTS(TheEuropeanCredit Transfer and AccumulationSystem) – studijní zátěž programu je dána počtem kreditů, kredity usnadňují posouzení ekvivalence jednotlivých částí studia a tím také mobilitu během studia

- bakalářský titul obvykle vyžaduje splnění 180-240 ECTS kreditů, zatímco magisterský dalších 90-120 ECTS kreditů

(pozn. jeden ECTS kredit by tak měl odpovídat cca 25-30 hodinám studia, včetně absolvovaných přednášek, seminářů, stáží apod.)

- vysokým školám, které používají ECTS správně, Evropská komise na jejich žádost uděluje tzv. „ECTS Label“

3. rámce kvalifikací - výsledky učení, primárně na úrovni jednotlivých cyklů studia, mají být specifikovány prostřednictvím vzájemně kompatibilních národních rámců kvalifikací (NQF

- rámec kvalifikací tak v minimální variantě stanovuje základní znalosti, dovednosti a způsobilosti, které má získat absolvent bakalářského, magisterského a doktorského studia

4. zajišťování kvality - spolupráce v oblasti zajišťování kvality posiluje vzájemnou důvěru mezi jednotlivými systémy a dále tak usnadňuje uznávání vzdělání získaného v zahraničí a tak i mezinárodní mobilitu

5. Lisabonská úmluva a centra ENIC – NARIC – dle této dohody mají signatářské země uznávat vysokoškolské vzdělání získané v jedné z nich, pokud je toto vzdělání uznávané v zemi, kde bylo získáno

Témata, do kterých materiál patří