Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Lisabonský proces, Boloňská deklarace, Memorandum o celoživotním učení). Principy vzdělávací politiky ČR (celoživotního učení pro všechny, rovných vzdělávacích příležitostí, zaměstnatelnosti, sociální soudržnosti a sociální relevance, internacionalizace ve vzdělávání). Školská legislativa platná v ČR (školské zákony).

VZDĚLÁVACÍ POLITIKA

- obecně ji můžeme charakterizovat jako: souhrn formálních i neformálních pravidel, norem a praktik, které řídí a ovlivňují jednání jednotlivců a institucí v oblasti vzdělávání

- jsou to vlastně principy, priority a metody rozhodování vztahující se k uplatňování společenského vlivu na vzdělávání - toto rozhodování zahrnuje strategické záměry rozvoje vzdělávání, legislativní rámec činnosti vzdělávacích a vzdělávaných subjektů, způsob financování, vymezování vzdělávacích cílů a obsahů, stimulování a ovlivňování činnosti vzdělávacích subjektů a způsob jejich kontroly

- měl by být zajištěn chod vývoje školství bez ohledu na to, která vláda je zrovna u moci a kdo je ministrem školství

- důležité je, aby vzdělávací politika vyjadřovala stanovisko a názor celé veřejnosti, ne jen určitých institucí či jednotlivců

- pokud mluvíme o vzdělávací politice, měli bychom rozlišovat:

a) vzdělávací politiku jako praktickou činnost – ta se zabývá reálnou tvorbou politiky, otázky týkající se např. způsobu a míry financování, tvorby kurikulárních dokumentů apod.

b) vzdělávací politiku jako vědní obor - zkoumá a analyzuje to, jakým způsobem praktická vzdělávací politika probíhá, proč právě tímto způsobem a ne jiným

- jejím znakem je interdisciplinárnost – tj. k tomu, aby mohla být vzdělávací politika tvořena, je třeba čerpat z mnoha jiných vědních oborů, především z ekonomie vzdělávání, sociologie vzdělávání, pedagogiky nebo politologie

Principy vzdělávací politiky:

- jedná se vlastně o myšlenkové koncepty, na nichž je vzdělávací politika vystavěna a z kterých vychází

- níže uvádím principy vzdělávací politiky demokratických zemí

1. princip rovnosti příležitostí ke vzdělání

- v Listině základních práv a svobod je zakotveno, že každý člověk má právo na vzdělání

- každý občan by tedy měl mít stejnou možnost vzdělávat se - to, jakým způsobem se občané těchto možností chopí, už záleží jen a pouze na nich samotných a vzdělávací politika s tímto nemá nic společného

- principu rovnosti příležitostí ke vzdělání se demokratické země snaží dostát tím, že vypisují a používají nejrůznější programy na podporu skupin obyvatelstva, jež jsou nějakými způsoby znevýhodněné, například hendikepované osoby nebo národnostní menšiny

2. princip celoživotního vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří