Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- celoživotní učení je nepřetržité, kontinuální

- celoživotní vzdělávání by mělo lidem poskytovat možnost vzdělávat se ve všech obdobích života, od narození až do smrti a dále poskytnout soulad mezi možnostmi člověka a jeho zájmy

- potřeba celoživotního vzdělávání roste – a to kvůli zvyšující se dynamice změn (ekonomických, politických, změny v technologii aj.)

3. princip individualizace a diferenciace

- princip individualizace je založen na specifickém přístupu k potřebám lidí, kteří jsou vzděláváni

- každý člověk vyžaduje individuální přístup, lidé disponují rozdílnými znalostmi, schopnostmi a dovednostmi

- princip diferenciace je charakteristický tím, že vyjadřuje různorodost a rozmanitost vzdělávacích potřeb

- k tomu, aby mohl být naplněn princip individualizace a diferenciace, je třeba existence velkého množství oborů, forem studií, aby si každý mohl zvolit tu svoji

4. princip internacionalizace

- určité záležitosti vzdělávací politiky posouvají na mezinárodní úroveň a do určité míry jsou záležitostí i nadnárodní koordinace

- v rámci spolupráce demokratických zemí (například Evropské unie) vznikají nejrůznější programy na podporu vzdělávání

- v EU jsou to program Sokrates, pod který spadají další programy jako například Comenius, Erasmus, aj.

5. princip diferenciace vzdělávacích aktivit

- princip je postaven na myšlence, že nejen stát by měl mít povinnost a možnost poskytovat vzdělávání - kromě státu by v oblasti vzdělávání měly působit i jiné subjekty, které nabízejí možnosti získávání vzdělání (příkladem mohou být soukromé školy, ať už základní či vysoké nebo církev)

STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 2020

- Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie

- dokument obsahuje tři klíčové priority:

1. snižování nerovnosti ve vzdělávání -

2. podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách

3. odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému

Snižování nerovnosti ve vzdělání

- zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání

- snížit počet odkladů školní docházky

- do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020

Podpora kvalitní výuky učitele

- dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci

- posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání

Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému

- ustavit Národní radu pro vzdělávání

- otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti

- zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti

Témata, do kterých materiál patří