3. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- celoživotní učení je nepřetržité, kontinuální
- celoživotní vzdělávání by mělo lidem poskytovat možnost vzdělávat se ve všech obdobích života, od narození až do smrti a dále poskytnout soulad mezi možnostmi člověka a jeho zájmy
- potřeba celoživotního vzdělávání roste – a to kvůli zvyšující se dynamice změn (ekonomických, politických, změny v technologii aj.)
3. princip individualizace a diferenciace
- princip individualizace je založen na specifickém přístupu k potřebám lidí, kteří jsou vzděláváni
- každý člověk vyžaduje individuální přístup, lidé disponují rozdílnými znalostmi, schopnostmi a dovednostmi
- princip diferenciace je charakteristický tím, že vyjadřuje různorodost a rozmanitost vzdělávacích potřeb
- k tomu, aby mohl být naplněn princip individualizace a diferenciace, je třeba existence velkého množství oborů, forem studií, aby si každý mohl zvolit tu svoji
4. princip internacionalizace
- určité záležitosti vzdělávací politiky posouvají na mezinárodní úroveň a do určité míry jsou záležitostí i nadnárodní koordinace
- v rámci spolupráce demokratických zemí (například Evropské unie) vznikají nejrůznější programy na podporu vzdělávání
- v EU jsou to program Sokrates, pod který spadají další programy jako například Comenius, Erasmus, aj.
5. princip diferenciace vzdělávacích aktivit
- princip je postaven na myšlence, že nejen stát by měl mít povinnost a možnost poskytovat vzdělávání - kromě státu by v oblasti vzdělávání měly působit i jiné subjekty, které nabízejí možnosti získávání vzdělání (příkladem mohou být soukromé školy, ať už základní či vysoké nebo církev)
STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 2020
- Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie
- dokument obsahuje tři klíčové priority:
1. snižování nerovnosti ve vzdělávání -
2. podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách
3. odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému
Snižování nerovnosti ve vzdělání
- zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání
- snížit počet odkladů školní docházky
- do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020
Podpora kvalitní výuky učitele
- dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci
- posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání
Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému
- ustavit Národní radu pro vzdělávání
- otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti
- zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti