Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
trpělivost, klid a optimistický výhled do budoucnosti
nešetřit povzbuzením, pochvalou a oceněním za dobré výkony a hlavně za projevenou snahu
spolupracovat s dítětem
raději krátké a častější učení než soustavné zatěžování pozornosti
dítě potřebuje pohybové uvolnění, aby mohlo soustředěněji pracovat
nedopustit, aby vznikl u dítěte pocit méněcennosti
výkony dítěte hodnotit spravedlivě
34. Systém poradenství ve speciální pedagogice (od raného věku po dospělost – SPC, PPP, SVP, alternativní poradenské formy.
Pedagogicko – psychologické poradenství
= podpůrný systém, který je podřazen systému školské soustavy
jejich úkolem je napomáhat optimalizaci výchovy a vzdělání nejen ve škole, ale i v rodině
věková hranice 3 – 19 let
v současné době je systém tvořen těmito složkami:
Výchovní poradci
působí na všech typech škol, přímo ve škole, zajišťují i problematiku profesní orientace žáků, VP jsou kontaktním článkem mezi školou a PPP
jsou často prvním poradenským subjektem, na který se mohou učitelé, rodiče i žáci a studenti v případě problémů obrátit.
funkce VP
řeší prospěchové, kázeňské, rodinné a zdravotní problémy
fungují jako poradci žáků v případě vztahových, citových či rodinných problémů a zprostředkovávají další odbornou pomoc
vyřizují dotazy a stížnosti rodičů, které se týkají výchovného působení školy a na požádání jim poskytují rady i ohledně výchovy v rodině
poradci ředitele školy ve výchovných otázkách a v případě zjištěných nebo hrozících výchovných patologií jsou oprávněni obrátit se na odborníky
poskytují informace o výchovných a vzdělávacích cílech školy
jsou iniciátory preventivních aktivit
pomáhají absolventům při rozhodování o další profesní či studijní orientaci
VP může značně ovlivnit celkové řešení žákova problému, je na něm, aby citlivě zvážil všechny okolnosti a podle potřeby žáka kontaktovat adekvátní odborníky v poradenských a terapeutických zařízeních
Školní psychologové a speciální pedagogové
měli by působit v základním školství
cílem je snižování rizika vzniku výchovných a výukových problémů
působí ve stejných rolích jako výchovní poradci, ale jsou kvalifikovanější
Pedagogicko – Psychologická poradna (PPP)
začaly vznikat koncem 60. a 70. let
zaměřují se na problematiku výchovy a školního vzdělávání
o konzultaci nebo vyšetření může požádat mladistvý (starší 15 let), pedagog, ošetřující lékař a samozřejmě také zákonný zástupce, přičemž podmínkou je souhlas zákonného zástupce
personál
psychologové, soc. pracovnice, logoped, výchovný poradce – PPP jsou samostatná zařízení zajišťující pedagogickou a psychologickou péči
náplň:
rozhodování o zařazování dětí do škol (školní zralost dítěte → odložení školní docházky nebo zařazení do školy), pouze navrhnou, rodiče to nemusí akceptovat
zabezpečení výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s postižením, u něhož se vzdělávací program koncipuje s ohledem na převládající postižení
posouzení vhodnosti integrace nebo naopak zařazení do speciální školy
diagnostikování a reedukace specifických vývojových poruch učení – dyslexie, dyskalkulie,…, a případně návrh na zařazení dítěte do speciální třídy
diagnostikuje poruchy vývoje osobnosti, poruchy chování, sociální retardace a poruchy komunikace
pomoc při volbě povolání
prevence drogové závislosti a kriminality