Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Studenti mají pochopit, že nové pohledy jsou sice oživením, jsou však i riskantní.

Nové chápání světa je dvojsečné, umožňuje vidět věci novým způsobem, na druhé straně však může jiné pohledy zamlžit. Systémové pojetí světa nemusí být konečné, nabízí nám sice v současnosti celistvý a aktivující rámec pro naše myšlenky a činy, musíme si ale uvědomit, že může být v budoucnu překonané.

Oblasti rozvíjené v systému globální výchovy

I. ZNALOSTI (O sobě, systémy, rozvoj role žen, životní prostředí, mír a konflikty, práva a odpovědnost, alternativní vize)

II. DOVEDNOSTI A SCHOPNOSTI (práce s informacemi, růst osobnosti, zpětná vazba, tvořivost)

III. POSTOJE (pozitivní sebepojetí, oceňování druhých, respekt k právu a právům, Vztah k nejednoznačnosti, schopnost tvořit, postoj k světu,

Dimenze globality

Globalita výchovného procesu je pojímána ve čtyřech rovinách (dimenzích):

  • Prostorová dimenze - výchovný proces se snaží vybudovat vědomí neustále rostoucího propojení současného světa. Jde o přechod od chápání změn v nejbližším světě k pochopení mnohavrstevného dynamického systému, kde "lokální ovlivňuje globální a globální je zároveň i lokální".

  • Časová dimenze - minulost, přítomnost a budoucnost jsou též pojaty dynamicky, jedná se o uvědomění si toho, jak minulost určuje naši přítomnost a jaké důsledky může mít pro budoucnost naše dnešní chování.

  • Dimenze problémů - ukazuje propojení problémů, jako jsou ničení životního prostředí, porušování lidských práv, terorismus, chudoba a pod. nejen v čase a v prostoru, ale též svojí vnitřní podstatou do vzájemně se ovlivňující prostorové sítě, kde již nemusí platit lineární chování jednotlivých složek. Problémy jsou nejen propojeny v horizontálním směru, existuje i propojení mezi jednotlivými horizonty (např.: planeta - stát - obec - jedinec).

  • Vnitřní dimenze - uvědomění si světa jde ruku v ruce s uvědoměním si sebe sama. Není vnější cesty bez cesty vnitřní. Na druhé straně neexistuje žádný problém v makrosvětě, aby neovlivňoval vnitřní svět každého jedince.

Výchova pro 21. století (publikace H. Horké z Pdf) : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. V teoretické části jsou uvedena filozofická východiska a základní principy koncepce globální výchovy. Druhá, praktická část obsahuje náměty pro pedagogickou praxi.

Literatura:

Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994

Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000

Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000

http://sweb.cz/jiri_hruska/

32. Možnosti a podmínky integrace handicapovaných jedinců v systému výchovy a vzdělávání. Individuální vzdělávací program.

  • Výchova a vzdĚlávání mentálně retardovaných

Témata, do kterých materiál patří