Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Studenti mají pochopit, že nové pohledy jsou sice oživením, jsou však i riskantní.
Nové chápání světa je dvojsečné, umožňuje vidět věci novým způsobem, na druhé straně však může jiné pohledy zamlžit. Systémové pojetí světa nemusí být konečné, nabízí nám sice v současnosti celistvý a aktivující rámec pro naše myšlenky a činy, musíme si ale uvědomit, že může být v budoucnu překonané.
Oblasti rozvíjené v systému globální výchovy
I. ZNALOSTI (O sobě, systémy, rozvoj role žen, životní prostředí, mír a konflikty, práva a odpovědnost, alternativní vize)
II. DOVEDNOSTI A SCHOPNOSTI (práce s informacemi, růst osobnosti, zpětná vazba, tvořivost)
III. POSTOJE (pozitivní sebepojetí, oceňování druhých, respekt k právu a právům, Vztah k nejednoznačnosti, schopnost tvořit, postoj k světu,
Dimenze globality
Globalita výchovného procesu je pojímána ve čtyřech rovinách (dimenzích):
Prostorová dimenze - výchovný proces se snaží vybudovat vědomí neustále rostoucího propojení současného světa. Jde o přechod od chápání změn v nejbližším světě k pochopení mnohavrstevného dynamického systému, kde "lokální ovlivňuje globální a globální je zároveň i lokální".
Časová dimenze - minulost, přítomnost a budoucnost jsou též pojaty dynamicky, jedná se o uvědomění si toho, jak minulost určuje naši přítomnost a jaké důsledky může mít pro budoucnost naše dnešní chování.
Dimenze problémů - ukazuje propojení problémů, jako jsou ničení životního prostředí, porušování lidských práv, terorismus, chudoba a pod. nejen v čase a v prostoru, ale též svojí vnitřní podstatou do vzájemně se ovlivňující prostorové sítě, kde již nemusí platit lineární chování jednotlivých složek. Problémy jsou nejen propojeny v horizontálním směru, existuje i propojení mezi jednotlivými horizonty (např.: planeta - stát - obec - jedinec).
Vnitřní dimenze - uvědomění si světa jde ruku v ruce s uvědoměním si sebe sama. Není vnější cesty bez cesty vnitřní. Na druhé straně neexistuje žádný problém v makrosvětě, aby neovlivňoval vnitřní svět každého jedince.
Výchova pro 21. století (publikace H. Horké z Pdf) : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. V teoretické části jsou uvedena filozofická východiska a základní principy koncepce globální výchovy. Druhá, praktická část obsahuje náměty pro pedagogickou praxi.
Literatura:
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000
http://sweb.cz/jiri_hruska/
32. Možnosti a podmínky integrace handicapovaných jedinců v systému výchovy a vzdělávání. Individuální vzdělávací program.
Výchova a vzdĚlávání mentálně retardovaných