Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Uvědomění si pohledu
Studenti mají poznat, že není jen jeden pohled na svět.
Studenti mají pochopit, že mají svůj osobní pohled na svět, že si realitu interpretují v rámci vlastních myšlenek a předpokladů a že může být nesnadné a nebezpečné snažit se používat je jako měřítko k vysvětlení a hodnocení životního stylu, chování, hodnot a světového názoru jiných. Mají též poznat, jak je pohled závislý na věku, pohlaví, třídě, náboženství, přesvědčení, rase, národnosti, ideologii, jazyku a kultuře.
Studenti mají rozvíjet schopnost přijímat i jiné pohledy.
Taková schopnost může být značně osvobozující. Může pomoci studentům prověřovat dříve neprozkoumané předpoklady, živit představivost a různorodé myšlení, může vést k radikálnímu přehodnocení povahy problémů i jejich řešení.
Pochopení vlastního vztahu k planetě
Studenti si mají uvědomit a pochopit globální podmínky, rozvoj a trendy v současném světě.
Studiem a debatami mohou poznat a pochopit pojmy, jako je: rozdělení bohatství, populační růst, typy rozvoje, dopad lidských činností na životní prostředí, mezinárodní napětí, lidská práva. Mají se rovnocenně seznámit s celým spektrem pohledů, často kontraverzních, na tuto problematiku.
Studenti mají pochopit pojmy spravedlnost, lidská práva a odpovědnost.
Studenti mají být schopni aplikovat tyto pojmy v globálním kontextu, naučit se orientovat se na budoucnost ve svém vztahu k planetě. Stejně jako současnou globální situaci je třeba chápat ve světle historie, je třeba dívat se na vývoj a jeho trendy z pohledu budoucnosti.
Vědomí zapojení a připravenosti
Studenti si mají uvědomit, že rozhodnutí, která přijmou, a činy, které vykonají jako jednotlivci nebo členové skupiny, budou mít vliv i na globální přítomnost i budoucnost.
Přijatá rozhodnutí a podniknuté kroky na kterékoli pozici mezi vnitřním světem jednotlivce a úrovní planety se mohou projevit na kterékoliv jiné úrovni. Současná rozhodnutí mohou mít vliv na životní podmínky lidstva i na životní prostředí planety v budoucnu.
Studenti si mají osvojit schopnosti potřebné k politickému a sociálnímu jednání vedoucímu k efektivní účasti na demokratickém rozhodovacím procesu na všech úrovních.
Studenti mají poznat cesty a techniky užitečné pro zapojení se do života školy i společnosti. Toto zapojení si také mají vyzkoušet v praxi, aby si ověřili svůj cit a schopnosti jednat s lidmi a schopnosti účastnit se společenského a politického dění.
Vědomí procesu
Studenti mají pochopit, že učení a osobní rozvoj je nepřetržitá cesta bez určitého konečného bodu.
"Dříve jsem měl pravdu z části a teď mám pravdu z větší části," to si mají umět studenti říci. Soudy a rozhodnutí, která činíme, nejsou ve své podstatě stálá. Nové informace, pohledy a chápání pomáhají vidět nové cesty.