Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
vzdělávání chronicky nemocných
při delším pobytu v nemocnici, případně v lázních – SpMŠ a SpZŠ
Výchova a vzdělávání jedinců s poruchami řeči
Předškolní věk – dítě může být integrováno do běžné MŠ(v tomto případě speciální pedagog – logoped z SPC spolupracuje s učitelkami MŠ i s rodiči dítěte) nebo může navštěvovat speciální třídu při běžné MŠ nebo může navštěvovat speciální MŠ
Školní věk – dítě může navštěvovat běžnou ZŠ a ambulantně docházet do logopedické poradny nebo ředitel může zřídit speciální třídu ZŠ v případě, že je na ZŠ více žáků s narušenou komunikační schopností nebo pracovníci SPC mohou navrhnout zařazení do speciální školy, ty jsou zřizovány jak pro denní docházku, tak internátní, obsah výuky je stejný jako na ZŠ, ale jsou přidány hodiny logopedické péče
výchova a vzdělávání sluchově postižených
péče o sluchově postižené se odehrává prostřednictvím SPC, která jsou součástí MŠ a ZŠ pro sluchově postižené
pracovník SPC zpočátku dojíždí do rodiny, sestaví pro dítě individuální speciální program péče
speciální pedagog nejprve sám začíná se sluchově postiženým dítětem pracovat, předvádí rodičům speciální postupy prováděné s dítětem formou her a nenásilně rodiče do této činnosti uvádí
existují MŠ, ZŠ a SOU pro sluchově postižené
v poslední době i SŠ pro sluchově postižené (Gy, SPŠ, RŠ, PgŠ a ZdrŠ)
někteří sluchově postižení studenti s lehčí i těžší sluchovou vadou využívají možnosti studia na běžných středních i vysokých školách
Výchova a vzdělávání zrakově postižených
Předškolní věk – ranou péči přebírá SPC; dítě navštěvuje SpMŠ nebo běžnou MŠ nebo speciální třídu běžné MŠ
Školní věk – SpecŠ pro zrakově postižené nebo integrace na běžné ZŠ nebo ve speciálních třídách ZŠ; obsah výuky je stejný jako na ZŠ, výjimkou je např. TV a VV, kde se učivo redukuje, je přidána výuka samostatného pohybu a prostorové orientace nebo hra na hudební nástroj v HV,…
Další studium – speciální SŠ, např. Gymnázium pro zrakově postižené; konzervatoř Jana Deyla a dále SŠ s maturitními i nematuritními obory. I v tomto případě lze absolvovat studium na běžném typu školy
Individuální vzdělávací program (IVP)
je možná integrace zdravotně postižených dětí do MŠ a ZŠ, mají-li zajištěnu spec.-ped. péči
rodiče musí kontaktovat ředitele školy – žádost – on uváží, zda může dítě integrovat, na základě odborného posudku SPC nebo PPP ředitel zváží přijetí
je nutné stanovit individuální vzdělávací program
vypracovává ho třídní učitel
dá se použít i na ZŠ a SŠ
vypracování IVP je písemné – je to jakási „smlouva“ rodičů a školy, musí ho schválit ředitel školy a rodiče
IVP – postupy vzdělávání, nápravné postupy, vychází se z komplexní diagnózy
IVP musí obsahovat: