Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztah rodiče – učitel:
Vztah významný pro školní úspěšnost jednotlivých žáků. Realizuje se zvláště v následujících formách:
pravidelné informace o žácích a jejich hodnocení, podávané učitelem rodičům
společné třídní schůzky učitelů a rodičů
pravidelné konzultace učitelů s rodiči
individuální rozhovory učitelů s rodiči za přítomnosti žáka
konzultace učitelů s rodiči v případě problémů žáka
vstupy rodičů do třídy spojené s pozorováním dítěte ve škol. Prostředí nebo s pomocí rodičů při výuce
učitelova znalost situace v rodinách
31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století
Přístup ve vzdělání, podporující porozumění a spolupráci mezi lidmi. Zahrnuje učení o problémech a jevech, které přesahují hranice států, které jsou celosvětové, globální povahy, zvláště ekologické, kulturní, ekonomické, politické a technické problémy.
Zdůrazňuje společné perspektivy, potřeby a vize, vnímání a chápání problémů z různých pohledů, kooperativní učení, kritické myšlení a zodpovědné jednání, respektující rozdíly interkulturní, etnické, národní, regionální, lokální, skupinové a individuální.
V zahraničí představuje nový proud ve vzdělávání, který má již povahu hnutí. Realizuje se především na SŠ a VŠ ve formě praktických aktivit, mezipředmětových témat a komplexních projektů.
S touto tématikou se můžeme setkat v průřezových tématech RVP GV.
Celostní pohled na svět, vnímání globálních problémů
Cíle globální výchovy
Uvědomění si systému
Studenti mají získat schopnost myslet systémově.
Jednoduché vztahy, jako příčina a důsledek, problém a řešení, pozorovaný a pozorovatel, lokální a globální, jsou odsunuty stranou. Na jejich místo studenti mají dosadit jevy a události svázané do komplexní, vzájemně se ovlivňující a mnohovrstevné sítě, ve které vše se vším souvisí. Takzvané důsledky se stávají příčinami a odrážejí se všude v systému. Pozorovatelé se stávají součástí pozorovaného. Řešení jsou, přinejlepším, užitečnými zlepšeními systému.
Studenti mají získat schopnost porozumět systémové podstatě světa.
Po všech stánkách, prostorové (od úrovně jednotlivce až po planetu), časové (pochopit vztah minulosti, přítomnosti a budoucnosti) i úrovni problémů.
Studenti mají získat holistické pojetí vlastních schopností a možností.
Naše skutečné schopnosti mohou být rozeznány pouze za předpokladu, že tělesné, citové, intelektuální a duchovní složky osobnosti jsou považovány za rovnocenné a vzájemně se doplňující. Povaha a dobrý stav planety a jejích obyvatel jsou svázány bez možnosti se z tohoto svazku vymanit. Studentům je nabídnuta široká škála cvičení rozvíjejících složky osobnosti, s jejichž pomocí mohou dosáhnout vyšší úrovně samostatnosti a duševní síly.