Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

30. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě.

Lehčím typem poruchy CNS je lehká mozková dysfunkce – LMD. Trpí jí asi 3% dětské populace, postiženi jsou především chlapci. Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických f-cí zodpovědných za řízení, kontrolu a regulaci, koordinaci a integraci chování v širokém slova smyslu. Jedná se především o celkovou úroveň aktivace, jež bývá narušena v důsledku poruchy rovnováhy základních procesů podráždění a útlumu. Dále se náleží schopnost sebekontroly, pokud jde o rychlost a přiměřenost reakcí. Významným činitelem, který zaměřuje činnost náležitým směrem, je pozornost, jež zajišťuje selekci podnětů. Rovněž řeč má vzhledem k jednání složku regulační.

Kábele uvádí, že se jedná o poruchy zvláště v oblasti psychomotoriky, mentální i volní jako následek lehčího stupně perinatálního poškození CNS.

Hlavními znaky jsou:

  • nerovnoměrný vývoj jednotlivých mentálních f-cí (jemná motorika, řeč – dysfázie, poruchy při tvoření pojmů). Jednotlivé f-ce nebývají rovnoměrně rozvinuty a pokud jsou nějakým způsobem narušeny, děje se tak v nestejné míře. Celkový psychický vývoj neprobíhá harmonicky, ale s výkyvy v různých obdobích a v nejrůznějších projevových oblastech. Výkyvy můžeme pozorovat i v krátkých časových intervalech, ve formě kolísání výkonu dítěte. Vnímání: poruchy zrakové a sluchové analýzy, syntézy; obtíže v prostorové orientaci; snížená citlivost k bolesti; Rozumové schopnosti: obtíže ve sféře tvarové představivosti, v grafických projevech, v bezprostředním zapamatování; Vědomí: abnormánlí nález EEG

  • projevuje se psychomotorickým neklidem (zvýšená pohyblivost a neklid), hyper - hypoaktivita

  • psychickou instabilitou, změnou nálad, impulzivním jednáním, nesoustředěnost, těkavost, nízká frustrační tolerance, afekt. záchvaty

  • pohybovou neobratností – dyskoordinací, artikulační neobratnost, obtíže v mikromotorice očních pohybů

Přestože se uvedené příznaky objevují u některých dětí již v předškolním věku, bývá LMD často diagnostikováno až před nástupem dítěte do školy nebo v 1. třídě, kdy se často začínají ještě objevovat známky typické pro specifické vývojové poruchy učení a poruchy chování. V medicíně se používají termíny ADD (syndrom deficitu pozornosti) a ADHD (syndrom deficitu pozornost s hyperaktivitou). LMD je čistě český název.

Hyperaktivní děti bývají častěji odmítány nebo přijímány ambivalentně. Obyčejně bávají hodnoceny jako neúspěšné. Mnohdy lze mluvit až o deprivaci v oblasti potřeby citové akceptace a sociálního kontaktu. Díky výše uvedeným vadám bývá postižena i školní adaptace dítěte. Dlouhodobé studie ukázaly, že problémy hyperaktivních jedinců zcela nemizí ani v dospělosti. Odrážejí se v profesní kariéře (jdou do práce z potřeby zbavit se školy – nízké vzdělání…), osobních vztazích (jsou méně přijatelnými partnery), v konfliktech ve společnosti (sklon k asociálnímu chování).

Témata, do kterých materiál patří