Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Specifické vývojové poruchy:
Dyslexie je poruchou čtení – zaměňování, špatné rozlišování písmen, chybí porozumění textu, zaměňování slabik, vázne plynulost čtení, porucha sluchové paměti
Dysgrafie je poruchou psaní. Dítě má potíže s jeho zautomatizováním, nepamatuje si a neumí napodobit tvary písmen, píše zrcadlově, vynechává i celé slabiky a zaměňuje. Neobratné, nezvládá psaní v lineatuře
Dysortografie je narušená schopnost ovládnou gramatická a pravopisná pravidla. Děti zaměňují i-y, s-z, vynechávají interpunkce atp. Tyto děti se umí naučit pravidla nazpaměť, ale neumí je použít v praxi.
Dyskalkulie se týká matematických schopností. Jedná se o neschopnost pochopit symbolickou povahu čísla, odříkat čísla sudá, lichá, či pozpátku. Při tom se nejedná o sníženou rozumovou schopnost. (zníme různé tipy – grafická, verbální, lexická, operační…)
Dyspinxie představuje nízkou úroveň kreseb.
Dyspraxie je postižení motoriky projevující se sníženou schopností vykonávat nejen sportovní, ale i běžné tělesné úkony.
Dysmúzie je absencí hudebních schopností, tj. nerozlišení chybných tónů ve vlastním zpěvu ani poslouchaném hudebním projevu.
SVPU se projevují v tom, že zachovávají intelekt (vyloučit při špatném čtení vadu zraku!!!), ale žáci nezvládají čtení, psaní, počítání. Vývojovost naznačuje fakt, že se s tímto fenoménem setkáváme na určitém stupni vývoje (u dětí předškolního věku nemluvíme o poruše).
Etiologie SVPU (příčiny potíží):
LMD asi v 50% případů (či netypická dominance hemisfér)
Dědičnost (asi 20% případů)
Kombinace LMD a dědičnosti (15%)
Neurotická nebo nezjištěná etiologie (15%)
Dispoziční příčiny – genetické a hormonální vlivy při časném vývoji mozku (20. týden)
Vliv na školní výkon:
Děti se projevují v oblastech psaní, čtení, počítání nevyzrále. Dále lze pozorovat poruchy soustředěnosti, poruchy pravolevé a prostorové orientace, p. sluchového vnímání, p. vnímání a reprodukce rytmu, p. jemné a hrubé motoriky, p. chování → vliv na celou osobnost
Náprava SVPU:
Nejlepší nápravou je předcházení těmto poruchám. Dnes jsou již vypracovány techniky pro děti předškolního věku (B.Sindelárová). Důležitá je diagnostika a rozvoj kognitivně – percepčních funkcí.
Zásady nápravy SVPU:
respektovat každé dítě jako individualitu
analyzovat situace dítěte (úzkost, obava, neúspěch)
přesná diagnostika obtíží
stanovit obtížnost úkolů (příliš lehké x příliš obtížné)
zažít úspěch při prvním setkání (velká motivace)
práce v malých krocích (systematičnost)
cvičení provádět s porozuměním, zabránit prostému opakování
pracovat za plného soustředění
připravit zúčastněné, že práce je dlouhodobá a potřebuje trpělivost
nutná automatizace jednotlivých činností (psaní – držení tužky, papír, sklon)
použít přirozené metody a techniky (názornost, praktická činnost)
vše musí mít danou strukturu – systém, rytmus