Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Specifické vývojové poruchy:

Dyslexie je poruchou čtení – zaměňování, špatné rozlišování písmen, chybí porozumění textu, zaměňování slabik, vázne plynulost čtení, porucha sluchové paměti

Dysgrafie je poruchou psaní. Dítě má potíže s jeho zautomatizováním, nepamatuje si a neumí napodobit tvary písmen, píše zrcadlově, vynechává i celé slabiky a zaměňuje. Neobratné, nezvládá psaní v lineatuře

Dysortografie je narušená schopnost ovládnou gramatická a pravopisná pravidla. Děti zaměňují i-y, s-z, vynechávají interpunkce atp. Tyto děti se umí naučit pravidla nazpaměť, ale neumí je použít v praxi.

Dyskalkulie se týká matematických schopností. Jedná se o neschopnost pochopit symbolickou povahu čísla, odříkat čísla sudá, lichá, či pozpátku. Při tom se nejedná o sníženou rozumovou schopnost. (zníme různé tipy – grafická, verbální, lexická, operační…)

Dyspinxie představuje nízkou úroveň kreseb.

Dyspraxie je postižení motoriky projevující se sníženou schopností vykonávat nejen sportovní, ale i běžné tělesné úkony.

Dysmúzie je absencí hudebních schopností, tj. nerozlišení chybných tónů ve vlastním zpěvu ani poslouchaném hudebním projevu.

SVPU se projevují v tom, že zachovávají intelekt (vyloučit při špatném čtení vadu zraku!!!), ale žáci nezvládají čtení, psaní, počítání. Vývojovost naznačuje fakt, že se s tímto fenoménem setkáváme na určitém stupni vývoje (u dětí předškolního věku nemluvíme o poruše).

Etiologie SVPU (příčiny potíží):

LMD asi v 50% případů (či netypická dominance hemisfér)

Dědičnost (asi 20% případů)

Kombinace LMD a dědičnosti (15%)

Neurotická nebo nezjištěná etiologie (15%)

Dispoziční příčiny – genetické a hormonální vlivy při časném vývoji mozku (20. týden)

Vliv na školní výkon:

Děti se projevují v oblastech psaní, čtení, počítání nevyzrále. Dále lze pozorovat poruchy soustředěnosti, poruchy pravolevé a prostorové orientace, p. sluchového vnímání, p. vnímání a reprodukce rytmu, p. jemné a hrubé motoriky, p. chování → vliv na celou osobnost

Náprava SVPU:

Nejlepší nápravou je předcházení těmto poruchám. Dnes jsou již vypracovány techniky pro děti předškolního věku (B.Sindelárová). Důležitá je diagnostika a rozvoj kognitivně – percepčních funkcí.

Zásady nápravy SVPU:

  1. respektovat každé dítě jako individualitu

  2. analyzovat situace dítěte (úzkost, obava, neúspěch)

  3. přesná diagnostika obtíží

  4. stanovit obtížnost úkolů (příliš lehké x příliš obtížné)

  5. zažít úspěch při prvním setkání (velká motivace)

  6. práce v malých krocích (systematičnost)

  7. cvičení provádět s porozuměním, zabránit prostému opakování

  8. pracovat za plného soustředění

  9. připravit zúčastněné, že práce je dlouhodobá a potřebuje trpělivost

  10. nutná automatizace jednotlivých činností (psaní – držení tužky, papír, sklon)

  11. použít přirozené metody a techniky (názornost, praktická činnost)

  12. vše musí mít danou strukturu – systém, rytmus

Témata, do kterých materiál patří