Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Různá mikrosociální prostředí se vyznačují různými vlastnostmi, pro které se v hovorové řeči i v odborné literatuře požívají různá označení, např. klima, atmosféra, étos, prostředí. Tyto pojmy bych nyní ráda rozlišila:

Prostředí školy – je to nejobecnější termín s širokým dosahem. Do prostředí školy se zahrnují například aspekty architektonické (přístup do školy a její okolí, její pavilony či naopak jednolitý blok, rozmístění tříd, vybavení odborných učeben, kabinetů, dílen, řešení šaten, tělocvičny, školní jídelny a chodeb, kabinetů), hygienické (nezávadnost stavebních materiálů, bezpečnost, akustika, osvětlení, vytápění, větrání, prach), ergonomické (velikost a podoba nábytku ve škole, uspořádaní různých sdělovačů a ovládacích prvků, uspořádání pracovních míst žáků i učitelů), organizační (řešení příchodů do školy, odchodů, dělení s spojování tříd pro jednotlivé předměty, režim o přestávkách, styk s rodiči, počty žáků a učitelů s ohledem na kapacitu školy, využívání prostor školy po skončení vyučování) apod.

Sociální atmosféra školy – tento termín má daleko užší rozsah. Je to krátkodobý jev, situačně podmíněný a mění se během vyučovacího dne nebo týdne. Například atmosféra ve škole o velké přestávce, při zahájení školního roku, při inspekci, po těžkém úrazu některého žáka nebo učitele či atmosféra při rozdávání vysvědčení na konci školního roku.

Klima školy – Důraz je kladen na to, jak klima školy vnímají lidé, kteří se v dané škole pohybují, tedy samotní aktéři klimatu školy. Klima školy zahrnuje dlouhodobé postupy vnímání, hodnocení, prožívání a reagování všech aktérů školy na to, co se ve škole děje, co se stalo v minulosti, nebo co se má stát v nejbližších dnech nebo i ve vzdálenější budoucnosti.

V rámci klimatu školy můžeme rozlišit jeho dva krajní typy:

Otevřené klima školy – Ve škole převládá vzájemná důvěra, učitele jsou zaujatí pro svou pedagogickou práci, jejich chování je otevřené a nepředstírané. Ředitel školy spolupracuje se svými podřízenými a jde jim osobním příkladem. Pravidla chování a chodu školy jsou jasná a stálá.

Uzavřené klima školy – opak předchozího. Převládá vzájemná nedůvěra, učitelé nemají chuť se angažovat v pedagogické práci, jsou až apatičtí a lhostejní k výsledkům svého pedagogického snažení. Ředitel je neosobní, nejeví pochopení pro své podřízené, školu řídí formálně a byrokraticky, nedovede ocenit kvalitní práci.

26. Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní výkon.

Faktory determinující školní výkon:

Témata, do kterých materiál patří